260 x bekeken

Rode ingenieur maakt rode diesel duurder

Henk Dokter
Dat kost weer een paar centen, zullen veel boeren denken. Dat kan meevallen, want staatssecretaris Van Geel van Milieu maakt geld vrij om het monteren van roetfilters te subsidiëren.

Bij de bespreking van de begroting van het ministerie van VROM vandaag en morgen in de Tweede Kamer (9 en 10 november) krijgen we meer te horen over hoe de regeling in elkaar zit, hoop ik.
Maar - en dat is alarmerend - boeren dreigen zelf de kosten voor die subsidieregeling te moeten opbrengen. De Partij van de Arbeid heeft het snode voornemen de rode diesel even duur te maken als de diesel aan de pomp. De extra accijns die de boeren dan gaan betalen, levert de schatkist per jaar € 130 miljoen op. Dat geld wil de PvdA besteden voor de subsidie op de roetfilters in trekkers en werktuigen. Is er een sprekender voorbeeld van een sigaar uit eigen doos?

Het voorstel van de PvdA is vervat in twee amendementen van ir. Diederik Samsom, een van de drie leden van de PvdA-fractie die zich de 'rode ingenieurs' noemen (de twee andere zijn ir. Staf Depla en ir. Jeroen Dijselbloem). Hij heeft ze ingediend met zijn fractiegenoot Ferd Crone.

De PvdA raakt hiermee natuurlijk een open zenuw van de landbouw. Goedkope trekkerdiesel is een oud en verworven recht van de landbouw. En goedkoop is het natuurlijk ook niet echt meer na alle prijsstijgingen die vanuit de krappe markt zijn veroorzaakt. Daarom verwacht ik ook niet dat het plannetje van Samsom en Crone een meerderheid van andere Kamerfracties over de streep trekt. CDA en VVD zullen er, denk ik, dwars voor gaan liggen, omdat de brandstofprijzen al een enorme belasting vormen voor het bedrijfsleven.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.