Commentaar

104 x bekeken

Een trekkercabine moet veilig zijn (4)

Volgens de TNO-afdeling botsveiligheid in Delft is de botsenergie die vrijkomt bij een aanrijding met 50 kilometer per uur driemaal zo groot als bij een aanrijding met 30 kilometer per uur.

Bij een botsing met 50 kilometer per uur tegen een dikke boom krijgt het lichaam krachten te verwerken van enkele duizenden kilo’s. Vasthouden aan het stuur helpt dan niet meer. Het lichaam smakt dan hard op het stuur en de rijder wordt vervolgens meestal door de voorruit gelanceerd met een grote kans op een dodelijke afloop, zo weet TNO uit onderzoek met vrachtwagens.
De cabines van vrachtwagens komen in de basis redelijk overeen met die van trekkers. Bij trekkers zijn de gevolgen wellicht veel ernstiger, omdat cabinestijlen niet zijn bekleed met zacht materiaal zoals in moderne vrachtwagens. En trekkers hebben geen kreukelzones die de klap absorberen. Het is alsof je van een 10 meter hoge duikplank springt in een zwembad, maar dan zonder water.

Of registreer je om te kunnen reageren.