Home

Achtergrond 1303 x bekeken 3 reacties

Waarom Dow en DuPont samengaan

Dow en DuPont hebben groen licht voor een monsterfusie. In de landbouw willen de chemiereuzen door te fuseren betere marges realiseren, minder leunen op de Amerika’s en meer balans vinden tussen zaden en gewasbescherming. Voor boeren is de deal een risico.

De Amerikaanse mededingingsautoriteiten zijn akkoord met de fusie van Dow en DuPont. Eerder ging de Europese mededingingsautoriteit al akkoord. De landbouwdivisies van de chemiereuzen waren samen vorig jaar goed voor $ 15,7 miljard omzet. DuPont verkoopt echter, om toestemming te krijgen voor de deal, een fors deel van haar landbouwactiviteiten. Exclusief de te verkopen onderdelen rest een omzet van $ 14,3 miljard (€ 12,8 miljard).

Kosten afschrijven over grotere omzet

Het fusiebedrijf wordt duidelijk groter dan de bedrijven afzonderlijk. DuPont’s gewasbeschermings- en zadendivisie tekende vorig jaar voor een omzet van $11,3 en Dow kwam slechts op $6,2 miljard uit. De extra omvang betekent concreet dat kosten kunnen worden afgeslagen over een grotere omzet. De relatieve uitgaven aan R&D, marketing, distributie en ondersteunende diensten dalen.

De ontwikkelingskosten lopen op, omdat het steeds lastiger wordt nog nieuwe werkzame stoffen te vinden.

Worsteling met stijgende kosten

Lagere kosten zijn geen sinecure. De agrochemie worstelt met stijgende kosten en hogere risico’s. ‘Innovatieve’ producenten van gewasbeschermingsmiddelen maken producten op basis van in hun laboratoria gevonden en uiteindelijk gepatenteerde werkzame stoffen. De ontwikkelingskosten lopen op, omdat het steeds lastiger wordt nog nieuwe werkzame stoffen te vinden. Daarnaast zijn bedrijven, door strengere normen, steeds meer geld en tijd kwijt aan de toelating.

Betere marges

Consultancy Phillip McDougall becijferde dat een bedrijf tussen 2010 en 2014 gemiddeld $ 286 miljoen kwijt is aan het ontdekken, ontwikkelen en naar de markt brengen van een nieuw product. Het overgrote deel van de kosten zit in onderzoek en ontwikkeling. In het jaar 2000 werden de gemiddelde kosten nog geraamd op $ 184 miljoen. De totale tijd die een bedrijf nodig heeft om een nieuw product naar de markt te brengen, steeg van 9 naar 11 jaar.

Meer risico‘s

De risico’s nemen daardoor ook toe. Een steeds groter deel van de pesticidenmarkt wordt ingevuld met generieke middelen; middelen dus op basis van werkzame stoffen waarvan het patent is vervallen. Zodra een patent vervalt gaan generieke specialisten als Adama en Nufarm middelen formuleren. De R&D van dit type bedrijven richt zich op de productie en distributie, waardoor de kosten lager zijn. Zodra een patent vervalt, ontstaat prijsdruk.

Bayer en Monsanto

Dow en DuPont zijn daarom niet de enige in de sector die fuseren. Bayer en Monsanto willen samen gaan en ChemChina, dat al Adama bezit, neemt Syngenta over. Het onderdeel dat DuPont verkoopt bestaat uit herbiciden voor granen, raapzaad, zonnebloem, rijst en gras en insecticiden tegen kauwende en zuigende insecten in groente en fruit. FMC koopt de onderdelen, inclusief de R&D-activiteiten en wint zo ook aan massa.

Minder Amerikaans

Naast het omlaag drukken van kosten, wordt de deal ook ingegeven door geografische overwegingen. Dow en DuPont zijn beide Amerikaans met een stevige positie in Noord- en Latijns-Amerika, maar een minder stevige poot in Azië, Afrika en Europa. Door samen te gaan krijgt het bedrijf buiten de Amerika’s voldoende kritische massa om te groeien.

De meeste grote spelers in de agrochemie zien toekomst in het combineren van zaadveredeling en gewasbescherming. Foto: BASF
De meeste grote spelers in de agrochemie zien toekomst in het combineren van zaadveredeling en gewasbescherming. Foto: BASF

Zaadveredeling

Dow en DuPont leunen bovendien ook erg op een bepaalde productgroep. De meeste grote spelers in de agrochemie, BASF is een belangrijke uitzondering, zien toekomst in het combineren van zaadveredeling en gewasbescherming binnen één bedrijf. Dow leunt momenteel sterk op gewasbescherming. Van haar agrarische omzet is maar ongeveer een kwart gerealiseerd met zaden. Bij DuPont wordt de hoofdmoot verdiend met zaden.

Meer in balans

Door de combinatie ontstaat – min de te verkopen onderdelen – een speler met $ 9,4 miljard omzet met zaden en $ 6,6 miljard omzet met gewasbeschermingsmiddelen. In gewasbescherming wordt Dow-DuPont met een marktaandeel van circa 17% wereldwijd de nummer drie. De zadenmarkt is meer versnipperd, maar hier krijgt de combinatie in de VS meer dan een derde van de markt voor maiszaad en sojazaad in handen.

Vrees voor marktmacht

Voor boeren is de vraag of de combinatie de macht krijgt om ongestraft prijzen te verhogen of uitgaven aan innovatie terug te schroeven. Mededingingsautoriteiten in de EU en de VS denken alvast van niet, maar bekijken de overeenkomsten uitzonderlijk. De vraag is of het tegelijk samengaan van diverse grote spelers de positie van boeren tegenover leveranciers zal verzwakken.

Laatste reacties

  • ed12345

    Minder concurentie en geen hogere prijzen???? Keep on dreaming

  • maxisprint

    Dat geld wel voor de andere kant van de omzet (verkoop)
    door dat er bij de fritesfabrieken een concentratie van slechts een paar afnemers is hebben ze de markt te veel in handen
    Zo worden we langs 2 kanten genomen

  • agratax(1)

    @ed12345. Keep on dreaming, yes indeed. Ik denk dat de heren onder elkaar de prijzen zo zullen manipuleren dat er in alle delen van de wereld een goede afzet kan ontstaan en hun marge niet wordt aangetast. ik heb nog meer vrees op de macht die ze nu versterken op de Wereld Voedsel voorziening. Hun doorgaans agressieve manier van de markt bewerken staat de voedselzekerheid in de weg. Voedselzekerheid kan nooit worden gegarandeerd door grootschalige productie, waarbij de winstgevendheid voorop staat verkregen door o.a. inkoop voordeel.
    De heren verkopen naast chemie ook zaden en liefst hybride zaden, zaden waarvan de nateelt waardeloos is wegens degeneratie. Hier komen de arme boeren, die deze dure F1 's niet kunnen aanschaffen in het gedrang.

Of registreer je om te kunnen reageren.