Home

Achtergrond 5743 x bekeken 13 reacties

Rabobank spit dossiers van ‘mestklanten’ door

Rabobank gaat dossiers van klanten bekijken van wie de naam wordt genoemd in verband met mestfraude. De bank wil controleren of de berichten in de media overeenkomen met de aanwezige klantinformatie en of ‘het integriteitsbeleid in voorkomende gevallen juist is toegepast’.

Reden voor het onderzoek is berichtgeving in NRC over mestfraude.

Een woordvoerder van de bank zegt dat het goed mogelijk is dat klanten de bank zelf al op de hoogte hebben gebracht van zaken die spelen, of dat de bank op een andere manier informatie heeft verkregen, bijvoorbeeld door veroordelingen. De bank is op grond van verschillende wetten verplicht onderzoek te doen naar haar klanten. “Rabobank doet daarom alleen zaken met klanten die zij kent, die geen onacceptabele integriteitsrisico’s met zich meebrengen en passen bij het profiel van de Rabobank.” De bank zegt daarmee zorgvuldig om te gaan, omdat beëindiging van de relatie met de klant in veel gevallen zal leiden tot faillissement van een klant.

Schouten wil binnen vier weken plan van aanpak sector

Ruud Huirne, directeur Food & Agri van Rabobank, nam maandagavond 13 november deel aan het overleg van de sector met Carola Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De minister gaf de betrokken partijen (Cumela, Producentenorganisatie Varkenshouderij POV, LTO Nederland en Rabobank) vier weken de tijd om een plan van aanpak op te stellen om te zorgen dat de rotte appels worden verwijderd en de cultuur verandert.

De minister zei na afloop dat er een stevig gesprek is gevoerd met de vertegenwoordigers van de sector. “Hier moet een cultuur doorbroken worden”, aldus Schouten. Zij ging niet inhoudelijk in op de vraag of door de nu gebleken mestfraude gevolgen heeft voor de derogatie. “Die discussie wordt in Brussel gevoerd.”

POV: verantwoordelijkheid van keten én overheid

POV wil dat alle feiten op tafel komen. Ingrid Jansen, medebestuurder van POV, zegt dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van keten en overheid om problemen op te lossen. De minister heeft de opdracht om te komen tot een plan van aanpak nadrukkelijk bij de sector gelegd. Jansen: “Laat één ding duidelijk zijn: personen en bedrijven die willens en wetens bewezen frauderen, moeten keihard worden aangepakt. Zij zijn wat ons betreft geen partners waarmee wij als sector willen worden geassocieerd.”

Laatste reacties

  • van someren

    Rabo heel hypocriet, Als je volgens de regels werkt zegt de Rabobank dat je mestkosten te hoog zijn t.o.v. de 25 % beste

  • kiepel

    Klopt dat zei het bankmannetje hier ook. Onbegrijpelijk hoe laag de mestafzetkosten zijn bij de 25%. Nu snap ik het.

  • Ik denk dat de Rabo bank de laatste jaren zelf ook heel wat foute dingetjes heeft gedaan.
    Hiervoor zijn honderden miljoenen (aan boetes) betaald.
    Het idee van Rabo is niet verkeerd te noemen maar laten ze zelf niet roomser worden dan...... en op de stoel van de rechter gaan zitten wetende wat het gevolg is van kredietopzegging.

  • Al een plan gemaakt voor eventuele “foute” bestuurders bij POV........? Zal toch wel een code voor zijn mbt integriteit of ....

  • farmerbn

    Juist, ik vind ook dat rabo de komende 10 jaar het woord fraude niet mag noemen. Zelf wel frauderen en nu de mooie jongen uithangen. Schandalig.

  • Zents beheer

    Nou nou, de Epo en Libor mannekes van de RABO gaan een integriteitsonderzoek doen bij klanten!
    LOL
    Ik zou zeggen begin maar ergens op het hoofdkantoor.

  • hooghoes

    De rabo leeft van fraude en domme ondernemers

  • info196

    Rabobank gaat dossiers van klanten bekijken van wie de naam wordt genoemd in verband met mestfraude......
    Rabo gaat voortvarend te werk: volgens de Minister moet er binnen 4 weken een plan liggen, maar Rabo gaat alvast aan de slag.
    Ik hoop dat deze bank niet alleen de klanten tegen het licht gaat houden, maar ook zorgt dat de neuzen binnen het bedrijf dezelfde kant op komen te staan. Uit voorgaande reacties peil ik dat dat nu waarschijnlijk nog niet helemaal het geval is.
    Overigens vraag ik me af wat de bank wil bereiken met het bekijken van de dossiers van verdachte klanten. De mestbonnen en analyses en facturen etc komen toch niet bij de bank in het dossier? In dat dossiermapje zit niet veel meer dan het jaarlijkse boekhoudrapport.

  • kiepel

    Als de mestafzetprijzen op dat papiertje opvallend laag zijn, dan kun je om toelichting vragen. Het bankmannetje ziet zo wie er jokt.

  • Piet Piraat

    Het zou overigens wel knap zijn geweest als de redactie van de Boerderij de doorgestoken kaart van het NRC had ontdekt.

    https://twitter.com/dukkie6/status/930556265306181632

  • Jan Braakman

    @Piet Piraat Boerderij schrijft: "Er is best wat af te dingen op het artikel. Zo staat er dat uit nalevingsonderzoek van de NVWA blijkt dat 61% van de transporteurs de regels overtreedt, terwijl het juist omgekeerd is: 61% voldoet wél. En het nieuws dat 64% van de mestbedrijven in de regio ‘veroordeeld, beboet of verdacht is’ is suggestief – sinds wanneer is ‘verdacht’ hetzelfde als ‘veroordeeld’?"

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.