Home

Achtergrond 1901 x bekeken

In de media: Landbouw heeft imagogoud in handen

Radio 1: “Landbouw regelt helft totale duurzame energie.” Dus heeft landbouw goud in handen om aan imago te werken.

Na de fipronil-affaire was er opnieuw slecht kippennieuws. Nu was het de Engelse 2 Sisters Food Group die sjoemelde met de houdbaarheidsdatum van vlees. Hoe hardnekkig slecht nieuws is, bleek uit de berichtgeving van RTL Nieuws hierover. Direct werd ook het schandaal rondom Willy Selten en paardenvlees weer uit de kast gehaald. Zo zal het slechte nieuws dat Boer zoekt Vrouw voorlopig de ijskast in gaat, ook wel als een mantra in de media terugkeren. Hoe anders gaat dat met goed nieuws. Dat is de media zo weer vergeten. Dus is het de taak aan de landbouw zelf om het geweldige nieuws van afgelopen week op het netvlies van de burger te houden.

Hoe komt de landbouw ervan af in de media? Wat schrijft de pers over boeren, hoe komen boeren in beeld op tv en in sociale media? Boerderij houdt de media in de gaten analyseert de media-aandacht voor de boer elke 2 weken. - Illustratie: Kaayman
Hoe komt de landbouw ervan af in de media? Wat schrijft de pers over boeren, hoe komen boeren in beeld op tv en in sociale media? Boerderij houdt de media in de gaten analyseert de media-aandacht voor de boer elke 2 weken. - Illustratie: Kaayman

Honderd voetbalvelden

Vrijwel alle media berichtten namelijk over het feit dat 310 boeren 416.000 zonnepanelen installeren. Honderd voetbalvelden. Boeren verhuren de daken en krijgen stroom en zo’n € 5.000 als vergoeding retour. Op Radio 1 liet een woordvoerder van zuivelcoöperatie FrieslandCampina weten dat de landbouw inmiddels de helft van de totale duurzame energie in Nederland voor haar rekening neemt. Dat is wind, zon en mestvergisting samen. Het ministerie van Economische Zaken maakt de campagne mogelijk met een subsidie van € 200 miljoen.

‘Geen ‘plofkip’, maar met één grote plof laten zien dat de landbouw dé gangmaker achter duurzaamheid is’.

Inkopper

De zonnepanelen zijn het vlaggenschip van de campagne van FrieslandCampina en energiebedrijf GroenLeven voor meer groene energie. Het zou ook het vlaggenschip voor de totale landbouw moeten zijn. De landbouw kan zich met dit initiatief op een geweldige manier als duurzame sector profileren. En met meer subsidie kunnen nog veel meer daken van boeren worden belegd met panelen. Geen ‘plofkip’, maar met één grote plof laten zien dat de landbouw dé gangmaker achter duurzaamheid is. Makkelijker inkopper voor een organisatie als LTO is er niet.

Zonnepanelen, zoals hier in Dronten, kunnen het imago van de landbouw een enorme boost geven. De landbouw zorgt voor de helft van alle duurzame energie. Foto: Kastermans Studio
Zonnepanelen, zoals hier in Dronten, kunnen het imago van de landbouw een enorme boost geven. De landbouw zorgt voor de helft van alle duurzame energie. Foto: Kastermans Studio

‘Koe op stal beter’

De Volkskrant nam het in een opinieartikel van rundveedierenarts Jan Dijkhuizen ook op voor de landbouw. “Een koe op stal is beter voor koe, milieu en mensheid”, schreef hij. Het is nieuws dat niet lang zal blijven hangen. De landbouw heeft in de media immers de schijn tegen. De sector zal er zelf voor moeten zorgen de boodschap van nut en duurzaamheid constant over het voetlicht te brengen. FrieslandCampina heeft dat inmiddels begrepen.

Of registreer je om te kunnen reageren.