LTO'er Kees Romijn: '8% afroming is maximaal' - Foto: Roel Dijkstra AlgemeenAchtergrond

LTO’er Kees Romijn: ‘8% afroming is maximaal’

Kees Romijn, voorzitter van LTO-vakgroep Melkveehouderij, vindt dat de generieke korting op de fosfaatrechten in de melkveehouderij maximaal 8% moet zijn. “Als het meer moet worden, moeten we maar een jaar later kijken.”

Hij vreest dat vooral bedrijven die slechts een beperkt fosfaatoverschot hebben, het hardst worden getroffen bij een hogere korting. Hij is positief over het feit dat Martijn van Dam, staatssecretaris van Economische Zaken, ook streeft naar maximaal 8% korting, maar denkt tevens dat de Tweede Kamer zal vasthouden aan volledige compensatie voor de grondgebonden bedrijven. Dit kan gevolgen hebben voor de generieke korting, omdat de fosfaatproductie anders niet onder het fosfaatplafond komt. Romijn vindt dat grondgebonden bedrijven zeker gecompenseerd moeten worden als de korting nog hoger uit komt.

Wetsvoorstel in lijn met eerdere voorstellen

De LTO-vakgroepvoorzitter vindt dat het wetsvoorstel in lijn is met eerdere voorstellen. De zeer beperkte knelgevallenregeling, waarin geen ruimte is voor bedrijven die fors gegroeid zijn in 2015, verrast Romijn niet. Of dit betekent dat de grote nieuwe stallen niet vol komen, kan hij niet zeggen. Hij denkt aan alternatieven, zoals een knelgevallenregelingen door financiers, waarmee ondernemers wellicht toch kunnen investeren in bedrijfsontwikkeling.

Vrijstelling afroming fosfaatrechten bij overdracht tot derde generatie familie

Romijn reageert positief op het feit dat de bedrijfsoverdracht tot de derde generatie familie vrijgesteld wordt van afroming bij overdracht. Hij hoopt wel dat er nog een reparatiemogelijkheid komt voor bedrijven die op de peildatum van 2 juli 2015 vee hadden uitgeschaard, waardoor de eigenaren geen fosfaatrechten krijgen voor de deze dieren. Hoewel de Kringloopwijzer nog niet is toegelaten in het wetsvoorstel, ziet Romijn voldoende zekerheden in het wetsvoorstel dat deze tegelijk met de fosfaatrechten ingevoerd kan worden, “Het is een goed instrument dat een plek verdient in deze wetgeving en het kan ondernemers helpen om efficiënter en met minder fosfaat te produceren.” De Kringloopwijzer wordt nu getoetst in opdracht van de overheid.

‘Begrenzing is noodzakelijk, nu snel doorpakken’

Romijn: “Niemand zit op fosfaatrechten te wachten. Er zijn zeker zorgen over de concurrentiepositie van Nederland, maar we zien ook dat begrenzing noodzakelijk is. Het is voor LTO klip-en-klaar dat we moeten gaan voor een nieuwe derogatie; we voldoen nu niet aan de voorwaarden voor derogatie. Laten we nu maar snel doorpakken, zodat er duidelijkheid komt voor de melkveehouders, dan kunnen we ook weer verder”, zegt Romijn.

Of de fosfaatrechten voldoende zijn om derogatie binnen te halen is nog onduidelijk. “Maar als het fosfaatrechtenstelsel er niet komt, is het wel een breekfactor voor de derogatieonderhandelingen”, zegt Romijn.

NAJK: ‘Vrijstelling afroming tot derdegraads familie steuntje in de rug voor jonge boer’

NAJK reageert positief op de vrijstelling voor afroming van fosfaatrechten bij bedrijfsoverdracht tot aan derdegraads familie. “Hiermee wordt jonge boeren een steuntje in de rug gegeven in deze ingrijpende invoering”, aldus Bart van der Hoog, dagelijks bestuurder NAJK met de portefeuille melkveehouderij. NAJK pleitte eerder voor een volledige vrijstelling van afroming bij bedrijfsoverdracht, omdat het inleveren van 10% van de fosfaatrechten bij overdracht bedrijfsopvolging moeilijker zou maken.

Netwerk Grondig: ‘Ministerie heeft huiswerk niet goed gedaan’

Netwerk Grondig vindt het zuur dat in de brief niet staat dat grondgebonden bedrijven niet volledig gecompenseerd worden, terwijl op dit punt een Kamermotie is aangenomen. Woordvoerder Diana Saaman heeft er vertrouwen in dat deze motie alsnog wordt uitgevoerd, zodat de grondgebonden bedrijven worden gecompenseerd. “Het ministerie heeft haar huiswerk niet goed gedaan. De cijfers zijn er, dus het ministerie had beter duidelijkheid kunnen geven over de generieke korting”, vindt ze. Netwerk Grondig is positief dat de kringloopwijzer niet is opgenomen in het wetsvoorstel en dat grondgebondenheid een voorwaarde is voor de uitgifte van fosfaatrechten uit de fosfaatbank.

Natuur- en milieuorganisaties: ‘Meer sturen op grondgebonden melkveehouderij’

De gezamenlijke natuur- en milieuorganisaties vinden dat het wetsvoorstel voor fosfaatrechten in de melkveehouderij meer moet sturen op grondgebonden melkveehouderij. De organisaties willen grondgebonden bedrijven volledig ontzien bij toekenning, afroming en verhandelbaarheid van fosfaatrechten. “We staan op een kantelpunt voor de melkveehouderij in Nederland”, zegt Teo Wams, directeur van Natuurmonumenten namens de natuur- en milieuorganisaties. “Dat vraagt om daadkracht en het maken van moeilijke keuzes. Maar juist ook voor het perspectief van de sector op lange termijn moeten we kiezen voor een duurzame melkveehouderij.”

Ook bedrijven die geen latente ruimte hebben, maar wel volledig grondgebonden zijn, moeten volgens de organisaties worden ontzien. “Juist deze bedrijven vormen de toekomst van duurzame melkveehouderij in Nederland”, vertelt Nol Verdaasdonk, directeur van de Brabantse Milieufederatie. “Dit fosfaatprobleem mag niet op hun schouders worden gelegd.”

We staan op een kantelpunt voor de melkveehouderij in Nederland, dat vergt daadkracht en maken van moeilijke keuzes’

De natuurorganisaties vrezen dat ontwikkelruimte straks alleen mogelijk is voor de meest vermogende boeren. “Dit dwingt boeren om te ondernemen op het scherpst van de snede. Dat komt dierenwelzijn en weidegang niet ten goede”, stelt Tjerk Wagenaar, directeur van Natuur& Milieu.

Federatie Particulier Grondbezit: ‘Grondgebonden melkveebedrijven volledig ontzien’

Ook de Federatie Particulier Grondbezit (FPG) vindt dat grondgebonden melkveehouders ernstig tekort worden gedaan. De organisatie pleit ervoor grondgebonden melkveehouderijbedrijven volledig te ontzien.

“Bedrijven die al bewust grondgebonden boerden en niet hun volledige ruimte benutten, worden dubbel gepakt. Voor hun extensieve productie worden ze op dezelfde voet – generiek, mogelijk zelfs nog meer dan 8% – gekort als intensieve bedrijven, daarnaast wordt hun latente ruimte afgenomen. Hier staat slechts een gedeeltelijke compensatie tegenover. Dit betekent een financiële aderlating”, vindt de FPG, die de poging van de staatssecretaris tot compensatie als mislukt beschouwt.

De organisaties stellen vraagtekens bij de hoogte van de generieke korting. Zij zien redenen voor een hoger percentage. Ook zijn ze bezorgdextra broeikasgas-, fijn stof- en ammoniakuitstoot, terwijl die juist moeten dalen. Hiermee handelt Van Dam in strijd met het klimaatbeleid volgens de Urgenda-uitspraak van de rechter, de NEC-richtlijn en wetten voor luchtkwaliteit. De organisaties vragen de Tweede Kamer dit te voorkomen.

Beheer
WP Admin