Home

Achtergrond 377 x bekeken 1 reactie

Duurzaamheidskampioen Nestlé zet in op gezondheid

Voedingsgigant Nestlé is dit jaar op de Dow Jones Sustainabilty Index (DSJI) de nummer 1 in de categorie voedingsproductie. De wereldwijd grootste melkverwerker zet de laatste jaren versterkt in op de markt voor gezonde en/of therapeutische voedingsproducten. De groei- en winstmogelijkheden zijn op die markt veelbelovender dan op de markt voor traditionele Nestlé-producten als chocola en koffiemelk.

Nestlé is dit jaar in de sector voedingsindustrie de wereldkampioen duurzaamheid. Het Zwitserse bedrijf neemt namelijk binnen de categorie voeding, dranken en tabak de eerste plaats in op de Dow Jones Sustainabilty Index (DSJI). Deze index wordt sinds 1999 opgesteld door RobecoSam, een zusterinstelling van het Nederlandse beleggingsconcern Robeco.

Unilever kwam ook op 1, maar dan met huishoudelijke artikelen

In totaal beoordeelt RobecoSam 2.500 multinationale bedrijven. Unilever bereikte ook een eerste plaats, maar niet met zijn voedingstak maar met de huishoudelijke artikelen. Nestlé scoorde 92 van de 100 mogelijke punten bij de beoordeling van de drie dimensies economie, milieubeheer en sociaal beleid. Bij alleen het milieu scoorde Nestlé de volle 100 punten.

Lof voor samenwerking Nestlé met lokale boeren

Geprezen worden de Zwitsers onder meer voor de samenwerking met lokale boeren bij de totstandkoming van de grootste mestvergister van Zwitserland. “Nestlé stelt zich ten doel om te waarborgen dat zijn producten en productieprocessen zo milieuvriendelijk en sociaal mogelijk zijn,” constateren de rapporteurs van DSJI, waarin tevens expliciet wordt meegedeeld dat ook de 760.000 boeren die Nestlé van grondstoffen voorzien nauw betrokken zijn bij het beleid. Elk stadium van het productieproces wordt namelijk op duurzaamheid doorgelicht. Dat betekent niet dat er bij Nestlé niets fout kan gaan, want het is nog maar ongeveer een jaar geleden dat het gerenommeerde concern in India in opspraak kwam omdat één van zijn voedingsproducten voor de gezondheid schadelijke componenten bevatte. Maar dat is kennelijk een incident geweest dat voor de beoordeling uiteindelijk geen doorslaggevende rol heeft gespeeld.

Dat betekent niet dat er bij Nestlé niets fout kan gaan, want het is nog maar ongeveer een jaar geleden dat het gerenommeerde concern in India in opspraak kwam omdat één van zijn voedingsproducten voor de gezondheid schadelijke componenten bevatte.

Megaspeler met omzet van €81,6 miljard

Nestlé is hoe dan ook al heel lang een wereldwijde megaspeler met in 2015 een omzet van 88,8 miljard frank ofwel 81,6 miljard euro. Alleen al als zuivelproducent is het de grootste ter wereld met in dat segment afzonderlijk bekeken een omzet van 22,5 miljard euro. Ter vergelijking: zuivelspecialist FrieslandCampina, draaide vorig jaar een omzet van 11,1 miljard euro.

Nestlé verwacht betere groei- en winstmogelijkheden op gezondheidsmarkt

De jongste halfjaarcijfers van Nestlé werden door de markt echter als aan de zwakke kant ingeschat en de groei in de kernbedrijvigheid vertoont een afvlakkende tendens. Om de groei aan te zwengelen zetten de Zwitsers versterkt in op de gezondheidsmarkt. Hier zijn de groei- en winstmogelijkheden beter, menen zij. De ambities worden voor het grootste deel gerealiseerd via overnames. Zo werd vorig jaar bijvoorbeeld het biotech-bedrijf Seres ingelijfd. Verder mikt Nestlé recent op de overname van het Britse bedrijf Phagenesis, fabrikant van medische apparatuur.

De groei in de kernbedrijvigheid vertoont een afvlakkende tendens. Om de groei aan te zwengelen zetten de Zwitsers versterkt in op de gezondheidsmarkt.

Therapeutische voedingsproducten

Daarnaast wordt gewerkt aan groei op eigen kracht met nieuwe therapeutische voedingsproducten tegen allerlei meer of minder ernstige aandoeningen. Nestlé beschikt daarvoor over een eigen onderzoeksinstituut aan de universiteit van Lausanne. Het gezondheidssegment van het concern is echter met een omzet van nog geen €2 miljard nog relatief klein.

Eén reactie

  • Henk Heinhuis

    Je kunt bovenaan in de Duurzaamheidsindex komen als je de grootste producent bent van water in plastic flessen waarmee je in Afrikaanse landen het grondwater van de locale bevolking wegpompt en de bevolking zelfs nog niet eens één tappunt gunt. Wat zijn we duurzaam bezig.

Of registreer je om te kunnen reageren.