Home

Achtergrond 743 x bekeken

Agribusiness ziet brood in Spelen

Turner Epke Zonderland die kwark van Campina eet, ruiters met Rabobank op hun jas en surfer Dorian van Rijsselberghe die het belang van biologische voeding benadrukt. De agribusiness grijpt sport aan voor naamsbekendheid.

De Olympische Spelen in Rio de Janeiro zijn begonnen. Hoewel tijdens de sportevenementen geen reclame geuit mag worden, is er vanuit de agribusiness zeker interesse om de sporters te ondersteunen. Wereldwijd maken onder meer McDonald's en Coca Cola de Spelen mogelijk.

Bedrijven die sporters te ondersteunen doen dit met name omdat bij sport positieve emoties loskomen.</p>
<p><em>Foto: ANP</em>
Bedrijven die sporters te ondersteunen doen dit met name omdat bij sport positieve emoties loskomen.

Foto: ANP

Via het Nederlands Olympisch Comité NOC*NSF worden de Nederlandse sporters ondersteund. De sportkoepel wordt op zijn beurt weer ondersteund door de overheid en diverse commerciële partners. Campina behoort sinds kort ook tot de partners van NOC*NSF. Albert Heijn wordt per 2017 ook officieel partner.

Sporters dragen gezonde leefstijl uit

Bedrijven die ervoor kiezen om sporters te ondersteunen doen dit met name omdat bij sport positieve emoties loskomen, laten de sponsoren weten. Er zijn bijna geen mensen die niet van sport houden, legt een woordvoerder van de Rabobank uit. Met negatieve kanten van sport – zoals dopingaffaires – wordt als risicofactor wel degelijk rekening gehouden. "Natuurlijk schuilt hier een gevaar. We kennen onze sporters persoonlijk en wij vertrouwen hen volledig dat ze zich niet laten verleiden tot het gebruik van verboden middelen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan zijn ze in onze ogen niet meer in staat om de gezonde leefstijl uit te dragen", aldus een woordvoerder van Ekoplaza.
Campina is officieel leverancier van zuivel voor de Nederlandse sporters in Rio en levert ook aan het Holland House in de Braziliaanse stad. De samenwerking tussen NOC*NSF en FrieslandCampina is onderdeel van de campagne 'Sterk met Campina', waarbij het zuivelmerk zich richt op sportend Nederland. Campina heeft verder een samenwerking met turner Epke Zonderland en hardloopster Dafne Schippers. "Zij hebben alles waar Campina voor staat; ze zijn sterk en fit, sympathiek en oer-Hollands. Beide kennen het belang van goede voeding voor een gezond en fit lijf. Dat is ook de reden waarom we met hen wilden samenwerken", aldus een woordvoerder van FrieslandCampina. Zonderland hielp dit voorjaar mee op de Open Boerderijendag van Campina bij het melkveebedrijf van zijn familie in het Friese Hommerts.

FrieslandCamina ondersteunt turner Epke Zonderland. Hij werkte ook mee aan de Open Boerderijendag van het zuivelconcern.</p>
<p><em>Foto: ANP</em>
FrieslandCamina ondersteunt turner Epke Zonderland. Hij werkte ook mee aan de Open Boerderijendag van het zuivelconcern.

Foto: ANP

FrieslandCampina heeft speciale producten ontwikkeld voor sporters. Samen met Zonderland, een kok van sportcentrum Papendal en een diëtiste werd kwark ontwikkeld met een hoog proteïnegehalte, dat bijdraagt aan een beter herstel van spieren. Ook zijn er speciale eiwitsupplementen ontwikkeld.

FrieslandCampina steunde nooit eerder topsporters. De samenwerking wordt na twee jaar geëvalueerd. Met hoeveel middelen de zuivelonderneming de sporters steunt wil FrieslandCampina niet zeggen. Het effect van de campagnes wordt op verschillende manieren en op verschillende momenten gemeten. "We hopen natuurlijk dat de consument straks weet dat zuivel helpt bij herstel van spieren en dat Campina de zuivelexpert is van Nederland", aldus Campina.

Ekoplaza op het surfzeil

Biologische supermarkt Ekoplaza werkt ook samen met topsporters voor een betere naamsbekendheid. Windsurfer Dorian van Rijsselberghe, roeier Mitchel Steenman en zwemmer Sebastiaan Verschuren zijn ambassadeurs van Ekoplaza. "Ik ben opgegroeid op een biologisch-dynamische boerderij op Texel. Ik ben dus mijn hele leven al heel bewust bezig met wat ik eet en drink. Een samenwerking met Ekoplaza was voor mij een logische stap. Ik heb de ervaring dat je lichaam veel beter functioneert op biologische voedingsproducten", zegt de surfer.

Windsurfer Dorian van Rijsselberghe wordt gesponsord door biologische supermarkt Ekoplaza.</p>
<p><em>Foto: ANP</em>
Windsurfer Dorian van Rijsselberghe wordt gesponsord door biologische supermarkt Ekoplaza.

Foto: ANP

Zijn vader, Marc van Rijsselberghe, levert onder de merknaam Marc zilte aardappelen en groente aan Ekoplaza. "Hoe kunnen we beter promoten dat we onderdeel kunnen zijn van een gezonde en duurzame leefstijl dan door anderen het te laten vertellen?", zegt een woordvoerder van Ekoplaza over de samenwerking. Ekoplaza voorziet de sporters van biologische voeding en zorgt voor een financiële bijdrage zodat zij zich volledig kunnen richten op de sportprestaties.

Rabobank, inhoudelijk en financieel partner

Rabobank is officieel partner van NOC*NSF en steunt daarmee alle Olympische sporters zowel inhoudelijk als financieel. Met de Rabo-topsportdesk adviseert de bank topsporters over hun financiën tijdens en na hun sportcarrière. "Een soort private banking voor topsporters", legt Tom van Kuyk, teammanager sponsoring van Rabobank uit. Daarnaast krijgen de sporters ook een financiële ondersteuning.
In totaal gaf Rabobank in 2015 bijna €40 miljoen uit aan sponsoring van sport en cultuur. "Hiervan wordt twee derde lokaal besteed aan ondersteuning van cultuur en breedtesport", legt Van Kuyk uit. De bank wil nadrukkelijk de link leggen met lokale sportverenigingen. "Wij vinden als coöperatie samenwerking heel belangrijk, dit moet vooral lokaal plaatsvinden."

De ondersteuning van Rabobank voor de paardensport komt voort uit de agrarische achtergrond van de bank.</p>
<p><em>Foto: ANP</em>
De ondersteuning van Rabobank voor de paardensport komt voort uit de agrarische achtergrond van de bank.

Foto: ANP


Rabobank gaat het sponsorbeleid volgend jaar aanpassen. De focus zal nog meer komen te liggen op de lokale ondersteuning, om hiermee nog dichter bij de klant te komen. "We zijn nu al een grote lokale verenigingssponsor door onze ondersteuning aan veel amateurclubs", zegt Van Kuyk. Een link met de topsport zal er wel blijven omdat dit als stimulans geldt voor de verenigingen en de breedtesporters.

Rabobank heeft met de dopingaffaire bij de Rabo-wielerploeg ook negatieve ervaringen met sponsoring van topsport. Toch ondersteunt de bank nog altijd de topsport. "Sport heeft een hoge emotionele betrokkenheid. Er zijn weinig mensen die niet van sport houden. Het biedt een goede mogelijkheid om je merk onder de aandacht te brengen. Maar je moet daarbij wel de risico's afwegen", zegt Van Kuyk.

Sterke link agro en paardensport

De agrarische link met de paardensport is nog altijd zichtbaar als het gaat om sponsoring. Voor de Rababank was de link met de agrarische sector in het verre verleden de reden om de hippische sport te ondersteunen. Nog steeds behoort de paardensport bij sporten die de Rabobank ondersteunt. De keuze voor hockey was gelinkt aan private banking en voor wielrennen werd gekozen omdat dit een breed gedragen volkssport was. Na de dopingperikelen rondom de 
Rabowielerploeg heeft Rabobank zich teruggetrokken uit het mannenprofwielrennen.

De paardensport blijkt ook internationaal interessant voor agribusiness om zich te profileren. Zo wordt de Amerikaanse ruiterploeg ondersteund door John Deere en prijkt bij de Duitse equipe het trekkermerk Fendt op de kleding. De Nederlandse paardensporters worden vooral ondersteund door hippische bedrijven.

Opmerkelijke sponsoring

Opmerkelijke sponsoring is er ook. Cocoa from Ghana staat te lezen op de shirts van het Nederlandse dameshandbalteam dat zich voor het eerst in de geschiedenis heeft geplaatst voor de Olympische Spelen. Cocoa from Ghana staat voor een specifieke cacaoketen uit Ghana, van boer tot verwerker tot het halffabricaat dat bestemd is voor de chocoladeproductie.

De Ghanese cacao-industrie ondersteunt de Nederlandse handbaldames.</p>
<p><em>Foto: ANP</em>
De Ghanese cacao-industrie ondersteunt de Nederlandse handbaldames.

Foto: ANP

Van de wereldwijde cacaohandel van 4,2 miljoen ton is ongeveer 800.000 ton afkomstig uit Ghana. Oud-hockeybondscoach Joost Bellaart heeft met zijn sport- en marketingbureau de partijen bij elkaar gebracht.

Cocoa from Ghana is een mede-initiatief van een Nederlander in Ghana. Om de Ghanese cacaoketen meer naamsbekendheid te geven – zoals eerder gebeurde voor bijvoorbeeld koffie uit Colombia- werd gekozen voor sponsoring van topsporters. Via sport kan een merk sympathie en positieve aandacht genereren, zegt Bellaart.

Jonge ploeg, jonge onderneming

Bewust werd gekozen voor het dameshandbalteam. Hij noemt het handbalteam fris en enthousiast. Het team maakt voor het eerst de doorbraak op het hoogste niveau. "Een mooie combinatie met een merk dat ook nieuw is en nog geen naamsbekendheid heeft", zegt Dellaart. Er is bewust voor een damesteam gekozen omdat dames in de cacao-industrie ook een belangrijke rol spelen. "De samenwerking is begonnen net na het WK, waar de dames zilver wonnen. Vervolgens hebben ze zich ook voor de Olympische Spelen en het EK geplaatst. Wij zijn al heel tevreden", zegt Bellaart. Cocoa from Ghana heeft met het Handbal Verbond afspraken gemaakt over de financiële ondersteuning van het team voor vier jaar. "We zorgen ervoor dat het team op het hoogste niveau kan sporten. Bij plaatsing voor een belangrijk toernooi krijgt de handbalbond een bonus."

Tijdens de Olympische Spelen mogen sponsors geen reclame-uitingen doen op de shirts. Sponsors zeggen dat niet erg te vinden, omdat bij het brede publiek in de periode voor de Spelen wel duidelijk is geworden wie de sporters ondersteunen.

Of registreer je om te kunnen reageren.