Home

Achtergrond 9356 x bekeken 11 reacties

Eurocommerce: boer zelf schuld aan landbouwcrisis

De grote winkelbedrijven in Europa vinden dat ze onterecht de schuld krijgen van de crisis in de Europese landbouw. Boeren produceren te veel, vindt koepel Eurocommerce, en ze produceren nog meer als prijzen laag zijn.

Niet de supermarkten maar boeren zelf zijn debet aan de crisis. 'De crisis in de melk- en veewereld is structureel en komt door boeren die hun productie opvoeren, in sommige landen met meer dan 20%, op een moment dat de prijzen in elkaar klappen en de vraag gering is.' Dat schrijft de Europese koepel voor de detail- en groothandel in Brussel, Eurocommerce.

'Winkeliers zijn gemakkelijk doelwit'

'De afgelopen weken werd verschillende keren gesuggereerd dat er een verband bestaat tussen de crisis in de landbouw en de manier waarop verderop in de keten zaken worden gedaan. Dat legt een verband dat op geen enkele manier ondersteund wordt door de feiten. Winkeliers zijn een makkelijk doelwit, maar niet het juiste doelwit als het gaat om het vinden van een zondebok voor een crisis die intern speelt in de agrarische markt', aldus Eurocommerce.
Bij deze koepel van nationale organisaties zijn in ons land MKB Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel aangesloten, terwijl Ahold en zijn Belgische partner Delhaize tot de bedrijfsleden behoren. Volgens de Brusselse organisatie omvat de retail en groothandel in Europa 5,4 miljoen bedrijven met 
28,8 miljoen werknemers, die samen €8,73 triljoen aan omzet draaien. Meer dan 90% van die bedrijven telt minder dan 10 werknemers.

Boeren laten begin 2016 biggen los in een supermarkt in Rennes.</p>
<p><em>Foto: ANP</em>
Boeren laten begin 2016 biggen los in een supermarkt in Rennes.

Foto: ANP

Foto: ANP

Boeren protesteren bij supermarkten

Dat die handel, en dan vooral de supermarkten, de schuld krijgt van de crisis in de veehouderij, is bij Eurocommerce in het verkeerde keelgat geschoten. Vooral in Frankrijk en Groot-Brittannië zoeken demonstrerende boeren vaak de grote supermarkten op om daar te protesteren tegen het ‘uitwringen van de landbouw’. Ook in Nederland speelt dat sentiment een rol, getuige de discussie over kilo-knallers. "Winkelbedrijven hebben maar een uiterst beperkte invloed op de markten waar ze ook slechts op beperkte schaal direct zaken doen met boeren. Bij verse melk of vers vlees komt maar een klein deel van de productie, minder dan 20%, in de winkels terecht. De rest gaat naar de verwerkende industrie en de horeca/catering."

Eurocommerce: boer zelf schuld aan landbouwcrisis - Foto: ANP
Eurocommerce: boer zelf schuld aan landbouwcrisis - Foto: ANP

EuroCommerce wijst daarbij op het Supply Chain Initiative, een in 2013 gelanceerd initiatief om betere handelsrelaties binnen de voedselketen te bewerkstelligen. Dat initiatief wordt inmiddels gesteund door tientallen winkeliers en producenten. 'Oneerlijke handelspraktijken worden bestreden via nationale wetgeving of het Supply Chain 
Initiative. De boeren waren het eens met dat initiatief, maar weigerden dat vervolgens te ondertekenen', schrijft Eurocommerce.

'Boer moet sneller reageren op consumentenvraag'

De winkelbedrijven zijn ook verder kritisch over de boeren. "Om aan de steeds veranderende eisen van de consument te voldoen, hebben winkeliers een agrarische sector nodig die beter georganiseerd is, sneller reageert op de consumentenvraag, zoals naar biologische melk of varkensvlees, waar de boeren in eigen land niet aan kunnen voldoen, en meer reageert op marktsignalen. Boeren moeten niet alleen maar zo veel mogelijk produceren, waardoor ze de prijs omlaag drukken."

Winkelbedrijven willen marktinformatie delen met boer

De winkelbedrijven zijn ook bereid hun marktinformatie met de boeren te delen, zodat die laatsten beter kunnen plannen en toegevoegde waarde kunnen bereiken door te voldoen aan de groeiende vraag naar producten uit de eigen streek. Wel dringt Eurocommerce er bij de beleidsmakers op aan de administratieve lasten voor de boeren te verminderen, een marktgericht Europees landbouwbeleid in stand te houden en vooral niet te vergeten dat het bij de markt altijd draait om de behoeften van de consumenten, 'van wie velen na de crisis nog steeds grote moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen'.

Laatste reacties

  • A de v

    Een vorm van regulering ( afstemming van vraag en anbod) zal toch van de melkfabrieken moeten komen. Zij krijgen de marktsignalen en kunnen dit doorgeven aan de veehouders. de melkfabrieken zijn uiteindelijk ook gebaat bij hogere marges als vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd zijn. Anders blijven we melk omzetten in melkpoeder voor interventie met 0 of negatieve marge.

  • jeannettedekker1

    Het europese beleid is zo ingesteld dat er ruim voldoende voedsel is voor een lage prijs voor alle consumenten in Europa. Als boeren minder gaan produceren zoveel minder dat de prijzen stijgen . Dan zal dat tenkoste gaan van diegene die het minst tebesteden hebben. Stel dat marktpartijen afspraken gaan maken dan zal rechter en politiek snel ingrijpen. Ga je echt de vrije markt er op los laten dan krijg je tijden van overvloed en voor het armste gedeel van de bevolking zelfs armoe.

  • Zuperboer

    Ik wil Eurocommerce nog wel eens horen als de zuivelindustrie de noodzakelijke hervormingen en saneringen gaat doorvoeren. Nu de gemakkelijke kaart spelen, maar toen Friesland met Campina wilde fuseren kwam de EU met allerlei aanvullende eisen om de zgn. monopolistische marktmacht van FC in Nl. te breken. Lijkt me sterk dat organisaties als Eurocommerce zich dan niet via de achterkamertjes melden. Agrarische markt is een hele complexe en als je niet aan volumebeheersing doet heeft de individuele producent uiteindelijk maar twee keuzen: 1) (tijdelijk) stoppen met produceren of 2) volume vergroten en vast lasten uitsmeren. Voor de meeste agrarische economieboeken volstaat Hoofdstuk 1 om deze kennis te vergaren.

  • Foxxy

    Laten we eens beginnen met het verbieden van supermarkt huismerken, waardoor de transparantie voor de consument helder is, welk geld voor welke producent betaald wordt! Dan pas wordt het een eerlijk speelveld!

  • koeien10

    ALS EEN LITER MELK 0.24 OP BRENGT EN DE KARNEMELK NOG RUIM 60 DAN WORD ER TOCH AAN VERDIEND MAAR NIET DOOR DE BOER EEN EERLIJKER VERDELING IS DAN TOCH OP ZN PLAATS

  • JRC

    Wat een zever van die organisatie.Als je nu op de markt kijkt naar de prijs van de aardbeien(historisch) laag bij de boer maar in de winkel worden ze verkocht aan een winstmarge van 600%.En goede kennis van me die in de handel actief is melde me dat ze de prijs in de winkel niet laten zakken omdat er dan meer gekocht wordt en er zo terug een evenwicht op de markt komt met als gevolg een stijgende prijs voor de inkoper van de supermarkt en de winst per kg zakt.
    Zo zit handel in elkaar.
    Een ander verhaal is de verkoop van basis producten zoals melk,vlees,...
    Deze kunnen ze gerust 10% duurder in het schap zetten,er zal geen liter minder verkocht worden maar ze doen dit niet omdat de consument een beperkt budget heeft en aan de andere( luxe)producten is een veel grotere marge verdient.
    Basis voedsel dient als lokmiddel al de rest zorgt voor de (grote)winst.

  • John*

    als de basisprijzen hoger staan wordt de drang naar een hogere productie kleiner. opschalen is vaak uit noodzaak om de kostprijs te verlagen. Als je met 50 koeien, of 1500 vleesvarkens of met 250 zeugen een goede boterham kan verdienen waarom zou je dan 500 koeien, 15000 vleesvarkens of 2500 zeugen willen houden? En daarbij de agrarische sector is zwak met bijsturen, productie is seizoensgebonden of kent een lange doorlooptijd. het zijn geen machines die we vlug aan en uit kunnen zetten!

  • alco1

    We hebben het al vaker gezegd.
    Ook winkelconcerns zijn elkaars concurenten.
    Met reclames met de laagste prijzen proberen ze elkaars klanten weg te snoepen.
    Wie krijgt daar een vinger achter?
    Huisverkoop met een etiket is de manier voor een meerwaarde, maar die volumes zijn maar zo klein.

  • oorspronkelijk

    als de detailhandel/melkverwerkers gigawinst halen of klanten lokken.
    waarom moet de LTO dan campagne voeren voor meer consumptie.
    suiker houdende dranken/fastfood/(rookwaren) voeren reclamecampagnes.
    vaak ism supermarktketens.
    wat is er mis met agrarische producten als basis voor gezonde voeding
    maar er is meer overgewicht in de wereld dan honger.
    wie o wie maakt de dienst uit MULTINATIONALS???

  • vandenbrandcv1

    Deze bedrijven kopen wel alles in van buiten de EU wat hier niet geproduceerd mag worden en verkopen alles voor een veel hogere prijs dan de boer er voor krijgt. Dat is oneerlijk en valse concurrentie. Vanuit Europees recht hebben boeren geen stakingsrecht omdat daarmee europese mededingingsregels worden geschonden. Alle referenda laten tot nu toe zien dat de macht van Brussel een tandje terug moet in het belang van de gewone mensen.

  • agratax(1)

    @alco1. Misschien is je idee van "huisverkoop"nog zo gek niet. Maar hier zal niet iedere boer mee moeten beginnen, maar zou hier de al om bekende cooperatie niet een uitkomst kunnen bieden? Zet samen een winkel(keten) op en sluit de tussenhandel uit, door net als de boerenwinkeltjes alles rechtstreeks bij de leden te halen, waarbij hooguit nog een slachthuis nodig is (wettelijk verplicht). Het doel moet zijn de marge in eigen huis te houden en de mee likkende handelaren buiten spel te zetten. In dit concept is vermoedelijk een goede plaats weg gelegd voor de ambachtelijke slagers, groenteboeren etc.

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.