Karel Heijink, directeur van Agrovision, wil voorlopig geen technische resultaten meer delen via de media. Hij vindt het niet meer in het belang van zijn klanten.</p> <p><em>Foto: Agrovision</em> AlgemeenAchtergrond

‘Informatie is eigendom van onze klanten’

Naar aanleiding van de ophef over de uitval van de biggen besloot Agrovision geen cijfers meer naar buiten te brengen. Ondanks dat er veel emotie in het spel is, zegt directeur Karel Heijink het belang van klanten voorop te stellen.

Een paar jaar geleden besloot automatiseringsbedrijf Agrovision geen economische kengetallen meer via de media te verspreiden. Dat kwam na kritiek uit de sectoren dat belanghebbende partijen, zoals afnemers, baat hebben bij inzicht in de economische situatie op de bedrijven.

Minimaal een jaar geen cijfers bekendmaken

Nu staakt Agrovision ook met het verstrekken van technische kengetallen van de melkvee- en varkenshouderij. Dat komt na de ontstane ophef over de uitval van biggen in de varkenshouderij. Varkens in Noord greep de publicatie van de gemiddelde kengetallen van 2015 uit de varkenshouderij aan om het toenemend aantal uitgevallen biggen onder de aandacht te brengen. Karel Heijink, directeur van Agrovision, besloot daarop minimaal een jaar geen gemiddelde cijfers van klanten meer via de media te verspreiden, ook niet van melkveebedrijven.

Waarom dit besluit?

“Informatie die we verspreiden is eigendom van onze klanten. Daar hebben we ook een privacystatement voor. Lange tijd waren de media nodig om klanten te informeren. Dat heeft de Nederlandse veehouderijsectoren ook sterk gemaakt: elkaar helpen door inzicht te geven in ontwikkelingen van kengetallen. De media hebben daaraan een belangrijke bijdrage geleverd.

‘Als onze klanten niet willen dat informatie wordt verspreid, moet ik dat respecteren’

Maar tijden zijn veranderd en we hebben nu andere mogelijkheden van benchmarken, waarbij we tools hebben ontwikkeld om cijfers veel gerichter te vergelijken. Ook adviseurs maken daarvan gebruik. We hebben daar de media dus niet meer voor nodig. Als openbare cijfers ook nog eens door organisaties tegen onze klanten gebruikt worden, moeten we ons afvragen wat onze klanten er nog aan hebben.”

Organisaties en bedrijven komen toch wel aan informatie, denkt u niet?

“Misschien wel. Maar ik ben geen politicus maar directeur van een commercieel bedrijf. Als onze klanten niet willen dat informatie wordt verspreid, moet ik dat respecteren. Het belang van onze klanten staat voorop.”

Verwacht u dat de meeste klanten dit standpunt steunen?

“Niet de minste varkenshouders en bestuurders hebben mij gebeld. Maar we hebben te maken met een democratie van de minderheden. Dat is in onze sector het geval, en bij de NGO’s is dat niet anders. Slechts een aantal mensen roept hard, waarna het lijkt alsof de hele maatschappij het met Wakker Dier eens is.

Natuurlijk is het vooral emotie nu die wordt versterkt door de slechte financiële situatie in de varkenshouderij en de melkveehouderij. Wat betreft ratio moeten we kijken naar hoe we hiermee in de toekomst verder gaan.”

Dat betekent dat Agrovision nooit meer cijfers bekend maakt?

“Dat weet ik nog niet. Het blijft een gegeven dat de informatie van onze klanten is. Wij moeten ons afvragen wat de toegevoegde waarde is om hun cijfers in de agrarische media af laten drukken. Ik nodig ook de media uit om daarover met ons na te denken. We praten voor een groot deel over dezelfde achterban.”

Beheer
WP Admin