Foto: ANP/EPA AlgemeenAchtergrond

Britse boer waardeert Duitse discounters

In Groot-Brittannië timmeren Aldi en Lidl flink aan de weg. Of liever: aan nieuwe filialen. Samen hebben de Duitse discounters inmiddels een marktaandeel van ruim 10%. Ondanks het ‘prijsvechten’ kan de Britse boer het goed vinden met de twee ketens.

Aldi en Lidl hebben elk inmiddels meer dan 600 winkels in Britse steden en dorpen. Beide ketens breiden ook snel verder uit, met plannen voor enkele tientallen nieuwe winkels per jaar. Daarmee én met het binnenhalen van nieuwe groepen klanten, zoals de middenklasse, weten de discounters hun marktaandeel voortdurend te vergroten. In het laatste kwartaal van vorig jaar was de omzet van Aldi 19% en die van Lidl 16% hoger dan een jaar eerder. Daarmee hebben ze nu een marktaandeel van respectievelijk 5,6% en 4,4%. Hun gezamenlijke marktaandeel is daarmee in 5 jaar tijd verdubbeld.

Aldi tekent voor betere relatie met boer

Hoewel die opmars van de discounters de andere supermarkten nog meer aanvuurt in hun prijzenslag, is het voor de Britse boer opmerkelijk genoeg geen slecht nieuws. Zo was Aldi het eerste supermarktbedrijf dat een ‘charter’ voor groente en fruit van de National Farmers Union (NFU) tekende. Met deze charter wil de boerenbond de relaties tussen de winkeliers, de groothandel en de boeren/tuinders verbeteren en vooral de beloning en risico’s eerlijker verdelen. Voorzitter Guy Poskitt van de sectie tuinbouw is lovend over de supermarktketen: “Aldi’s reactie geeft de integriteit, eerlijkheid en openheid van het bedrijf aan en benadrukt de langetermijnovereenkomsten met leveranciers en een eerlijke verdeling van de opbrengsten in de hele keten. In hun eigen contracten gaan ze zelfs verder dan onze charter.”

Duidelijke inkoopprijzen, zonder kortingen achteraf

Aldi laat zijn leveranciers niet meebetalen aan aanbiedingen, iets wat bij de grotere Britse supermarkten gemeengoed is. Ook hanteert het bedrijf duidelijke inkoopprijzen zonder kortingen achteraf. Tony Baines, inkoopdirecteur bij de Britse Aldi zegt: “Wij steunen altijd de Britse boeren en tuinders en proberen ze ook eerlijk te behandelen. Door een duurzame relatie met hen op te bouwen kunnen onze klanten op hun beurt profiteren van onverslaanbare prijzen en kwaliteit.”

Zo veel mogelijk Britse producten in schappen van Lidl

Lidl heeft vorige maand tijdens een gesprek met de NFU-top, waaronder voorzitter Meurig Raymond, nog eens benadrukt de Britse boer waar mogelijk te steunen. In dat kader verkoopt deze keten nu 100% Britse boter en komt ook groente en fruit waar mogelijk van leveranciers uit dat land zelf. Raymond: “Ons gesprek was een belangrijke stap om een relatie te ontwikkelen met een snel groeiende supermarkt. Lidl steunt de Britse landbouw al erg veel en verkoopt bijvoorbeeld veel producten met de Red Tractor, ons kwaliteitsmerk.”

Aldi verkoopt 100% Brits rund- en lamsvlees

Ook de veehouders zijn best tevreden met die groeiende afnemers. Uit onderzoeken van de NFU en de National Pig Association (NPA) komt steevast naar voren dat Aldi 100% Brits rund- en lamsvlees in de vakken heeft liggen, iets waar de Britse boeren scherp op letten. Wel is het zo dat worstjes, vleeswaren als salami en ham en ook bacon bij Aldi vaak uit Duitsland of elders uit het buitenland komen.

Lidl scoort een sterke 90% bij vers varkensvlees of diepvriesvarkensvlees en bij worstjes. Bovendien voert Lidl het aandeel bacon, ham en worstjes uit ‘eigen land’ voortdurend op.

Beheer
WP Admin