Home

Achtergrond 2619 x bekeken laatste update:13 apr 2016

Cargill zoekt een nieuw verdienmodel

Cargill is het meest invloedrijke bedrijf in de wereldwijde agribusiness. Het Amerikaanse bedrijf verdiende een fortuin in de graanhandel, maar zoekt nu groei met onder meer veevoer, visvoer en voedingsingrediënten.

Met een omzet van $120 miljard in 2015 is Cargill het grootste bedrijf in de wereldwijde agribusiness. Het 151 jaar oude bedrijf is actief in bijna de hele agribusiness. Cargill verhandelt en verwerkt agrarische grondstoffen, runt slachterijen, maakt veevoer, bio-ethanol en voedselingrediënten. De onderneming biedt in 70 landen werk aan circa 149.000 mensen. Een supertanker dus, en wel een die moet worden bijgestuurd.

Leidend in grondstoffenhandel

Het probleem zit in de grondstoffenhandel die sinds 2011 wordt gefrustreerd door lage prijzen. In de handel is Cargill leidend, vóór spelers als ADM, Bunge, Cofco en Louis Dreyfus. De grondstoffenhandel is de kern van het bedrijf. Het bedrijf verkoopt niet alleen producten als mais, suiker en soja; het is ook actief in de eerste verwerking. Zo is Cargill eigenaar van fabrieken waar soja wordt geplet in diverse producten en mais tot bio-ethanol.

De prijs van agrarische grondstoffen schoot in 2007 en 2008 naar recordhoogtes. Sindsdien schommelt de prijs van graan en sinds 2011 is de prijs geleidelijk gedaald. Bij een lage prijs schommelt de markt minder en kan een handelsbedrijf minder verdienen met het op het juiste moment kopen en verkopen.

Topman David MacLennan ziet behoudens weercalamiteiten voorlopig geen verminderde druk op de markt. Naast grote graanvoorraden en gunstige oogstvooruitzichten, speelt de energiemarkt de sector parten.

Markt voor bio-ethanol onder druk

De olieprijs is flink gedaald en zet de markt voor bio-ethanol onder druk. In de VS eindigt ongeveer een derde van alle mais die wordt ingezaaid normaliter in de verbrandingsmotor. In Brazilië wordt dan weer een fors deel van de suikerrietoogst in ethanol omgezet. In Europa en Argentinië wordt ook biodiesel geproduceerd uit respectievelijk koolzaad en soja.

Cargill staat niet onder dezelfde druk als de meeste concurrenten. Het is nog altijd vrijwel volledig eigendom van de families MacMillan en Cargill. Maar na enkele magere jaren hebben de aandeelhouders eind 2013 MacLennan aangesteld om een nieuwe koers uit te zetten. Cargill paste in stappen zijn productportefeuille aan de doelstelling aan.

Nieuwe koers

Het bedrijf verkocht zijn Amerikaanse varkensvleesdivisie aan het Braziliaanse JBS, nam afscheid van een investeringsbedrijf en verkocht belangen in een staalproducent en chocoladeproductie.

In 2011 kocht Cargill al de Nederlandse premixen- en speciaalvoerproducent Provimi en sindsdien heeft MacLennan honderden miljoenen vrijgemaakt voor overnames in de dier- en visvoedingssector. In 2015 pleegde Cargill in de sector zelfs een 'coup' door voor €1,35 miljard de Noorse zalmvoerproducent Ewos te kopen. Pijnlijk voor de Amersfoortse concurrent Nutreco, dat eerder ook al Provimi vergeefs probeerde te kopen.

Viskweek

De viskweek groeit wereldwijd en met premixen, speciaalvoer en additieven kan meer worden verdiend. Achter de producten zit meer onderzoek en ontwikkeling, meer toegevoegde waarde. De vraag naar dergelijke producten neemt in ontwikkelingslanden toe, terwijl de producten zelf gemakkelijk over de hele wereld kunnen worden gesleept. Mengvoer is een regionale business.

Cargill zet ook in op bedrijven die voedingsingrediënten maken, zoals smaakstoffen en zetmeel. Het zijn markten waarop Cargill sterk staat, maar niet per se leidend is. Aan MacLennan de taak de supertanker die Cargill is met succes bij te sturen.

Foto

  • <em>Foto: Cargill</em>

    Foto: Cargill

  • Cargill-topman David MacLennan.<br /><em>Foto: Cargill</em>

    Cargill-topman David MacLennan.
    Foto: Cargill

Of registreer je om te kunnen reageren.