Home

Achtergrond 539 x bekeken laatste update:25 mrt 2016

Uitdaging Rose Keunen: ‘We willen verbreden'

Henry (50) en Rose (49) Keunen wonen in Strathroy (Ontario). Ze hebben een melkveebedrijf en produceren jaarlijks 4,5 miljoen liter melk en verbouwen 280 hectare soja, mais en alfalfa.

Henry en Rose Keunen emigreerden in 1997 naar Canada en richtten Henro Dairy Farms op. Henry had in Nederland een melkveebedrijf. Rose was agrarisch bedrijfsadviseur bij de Rabobank. In Strathroy startten ze met het melken van 80 koeien in een nieuwe ligboxenstal. Binnen 3 jaar hadden ze het aantal koeien verdubbeld. Momenteel produceren ze 4,5 miljoen liter melk.

Focus op bedrijfsrentabiliteit

Hun succes komt voort uit een sterke focus op bedrijfsrentabiliteit en diergezondheid. Bovendien hebben zij zich omringd met diverse adviseurs en succesvolle ondernemers binnen en buiten de agrarische sector.
In Canada blonken ze uit in alle aspecten van hun bedrijf. Ieder jaar kregen ze een onderscheiding voor topkwaliteit melk, in 2011 and 2012 waren ze zelfs het grootste bedrijf in Canada met de hoogste kwaliteit melk. In 2012 en 2013 stond Rose in de top 3 van de trailblazer award, een nationale competitie met meer dan 3.000 vrouwelijke ondernemers, grotendeels niet-agrarisch georiënteerd.

Familie Keunen veranderde haar gedateerde boerenbedrijf in een modern melkveebedrijf.</p>
<p><em>Foto: Familie Keunen</em>
Familie Keunen veranderde haar gedateerde boerenbedrijf in een modern melkveebedrijf.

Foto: Familie Keunen

Innovatieprijs

Henry won in 2013 een innovatieprijs voor het ontwerpen van een geïntegreerde pasteurisator en kalverflessenwasser. Het kalvergroepshok dat hij in samenwerking met 'Agri-Plastics' ontwierp, werd in Amerika genomineerd voor de innovatieprijs.

Door de jaren heen kregen Henry en Rose verschillende onderscheidingen voor hun prestaties in de melkveehouderij. Momenteel zijn zij het gezicht van de multimediale campagne van 'Dairy farmers of Canada' voor de promotie van '100% Canadian milk'. Ze staan in folders voor supermarkten, verschijnen op internet en in nationale tv-reclames.

'We hebben een financiële buffer. Dat geeft ons rust en ruimte om na te denken en verder te kijken'

Hard werken, toewijding en een sterke focus op hun jaarlijkse doelstellingen heeft geleid tot het succes van Henro Dairy Farms. Alle uitdagingen waarvoor Henry en Rose zich gesteld zagen, hebben ze omgezet in kansen en mogelijkheden voor verdere ontwikkelingen.

Financiële buffer geeft ruimte

Veel is bereikt, maar dat wil niet zeggen dat er nu niets meer gebeurt. Integendeel. Rose: "We hebben vijf keer de omvang van een ander bedrijf, we hebben een financiële buffer opgebouwd en kunnen tegenslagen opvangen. Dat geeft ons de rust en de ruimte om na te denken en verder te kijken. Wat willen we? We zullen wel stallen blijven bouwen en quotum en grond bij blijven kopen, maar we willen ook gaan verbreden. Misschien gaan we wel iets doen wat buiten de landbouw ligt, ik weet het nog niet, maar we zijn ruimdenkend en houden alle opties open."

 

Of registreer je om te kunnen reageren.