Home

Achtergrond 1200 x bekeken

'India slaat supermarkt misschien over'

In India groeit het percentage mensen met smartphones snel. Steeds meer stedelijke consumenten kopen voedsel online. Volgens landbouwraad Wouter Verhey kan India het stadium van de supermarkt overslaan.

Internetverkopen zijn in Azië booming business, zo bleek onlangs tijdens een reeks presentaties van Nederlandse landbouwraden. De Chinese onlinemarkt is inmiddels groter dan de Amerikaanse en is verschoven van consumenten onderling naar bedrijfsverkopen aan consumenten. 40% van de Chinezen koopt inmiddels voeding online, aldus landbouwraad Martin Oldenmonnikhof. In de Verenigde Staten ligt dat percentage op slechts 10.
Buitenlandse producten zijn populair. Het zijn vaak producten waarbij de voedselveiligheid in China wel ter discussie is gesteld. Nederlandse babymelkpoeder scoort met name goed. De overheid investeert veel geld in de uitrol van internet en internetapplicaties op het platteland, waar boeren vaak nog op kleine plotten en zonder veel kennis werken.

Aantal smartphonebezitters in India groeit rap

In India is de situatie vergelijkbaar, aldus landbouwraad Wouter Verhey. Het percentage smartphonebezitters neemt snel toe. "Een halfjaar geleden had 1 op de 5 Indiërs een smartphone. Inmiddels is dat gegroeid naar 1 op 4. De verwachting is dat binnen 4 jaar het percentage klimt naar 80%." Op het platteland is de vooruitgang langzamer maar zeker.
Wat zeker hielp was de lancering van de Freedom 251, een volwaardige android smartphone die slechts 251 roepies (€3,30) kost. Inmiddels kopen Indiërs zo veel online, dat voedingsconcerns zich volgens Verhey afvragen of India het stadium van de supermarkt niet zal overslaan. Net zoals de mobiele telefoon de Indiërs hielp de vastelijntelefonie over te slaan.

Boeren in India werken vaak nog op kleine plotten, zonder veel kennis.<br /><em>Foto: ANP </em>
Boeren in India werken vaak nog op kleine plotten, zonder veel kennis.
Foto: ANP

 

Boerenproduct nog meest verkocht via markt

Momenteel worden agrarische producten verreweg het meeste verkocht via de markt. Verhey waarschuwt dat online producten aanbieden wellicht gemakkelijker is dan via het opbouwen van relaties met de retail, maar dat de kern van succes nog altijd ligt in het begrijpen van de lokale klant en markt. Bovendien blijft de logistiek een uitdaging door een gebrek aan sterke koelketens.

Mobiel internet biedt kansen voor Indiase boeren

Voor boeren betekent internet dat een stortvloed aan kennis beschikbaar komt. Net als in China ziet de regering van India in de verspreiding van mobiel internet kansen om de boerenstand te verheffen. Een voordeel ten opzichte van China is dat India een levendige wereld van online startups kent. De landbouw in India is nog niet koopkrachtig, maar het aantal boeren is groot. Zo'n 600 miljoen Indiërs zijn geheel of grotendeels voor hun inkomen afhankelijk van een eigen landbouwbedrijf.

Gratis landbouwinformatie-app

De grootste maker van apps voor de landbouw is RML Information Services. Dit Indiase bedrijf biedt zowel betaalde als gratis diensten aan. De gratis applicatie telt inmiddels 5,8 miljoen gebruikers. De applicatie biedt onder meer een weersverwachting voor de komende 6 dagen, chatsessies met landbouwexperts, informatie over marktprijzen en advies over goede momenten om te zaaien of kunstmest of zaaigoed te gebruiken.

Of registreer je om te kunnen reageren.