Home

Achtergrond 5681 x bekeken 14 reacties

De man van de plofkip vertrekt bij Wakker Dier

De geestelijk vader van de plofkip van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier stopt ermee. Sjoerd van de Wouw (45) gaat aan de slag bij Foodwatch. Daar gaat hij zich richten op bedrijven die zich in hun reclame vooral richten op kinderen, en hij wil misleidende reclame gaan aanpakken.

Van de Wouw is bekend geworden als de man achter de plofkip-campagne. In 2012 werd hij verkozen als communicatieman van het jaar. In dat jaar werd het woord plofkip verkozen als woord van het jaar.

De plofkip-campagne is een van zijn succesnummers, als Van de Wouw zelf een lijstje moet samenstellen van hoogtepunten. Tot de dieptepunten hoort de moord op Fortuijn, gepleegd door zijn toenmalige collega bij de Vereniging Milieu Offensief in Wageningen. "Net als iedere Nederlander sprak en spreek ik daar schande van. Ik had niets met de moord te maken en gelukkig weet iedereen dat ook van mij te scheiden. Het zijn vooral journalisten die ernaar vragen."

Volkert van der Graaf
Van de Wouw was in de jaren negentig samen met Volkert van der Graaf actief bij VMO in Wageningen. Zijn doel was de uitbreiding van de  intensieve veehouderij te dwarsbomen. Het middel: alle afgegeven vergunningen aanvechten - vaak met succes.

Bij Wakker Dier veranderde Van de Wouw van taktiek. Hij noemt het zelf een kentering, zeker voor de manier waarop Wakker Dier te werk ging.

Misstanden
Net als VMO was Wakker Dier toen een klein clubje mensen dat ageerde tegen vermeende misstanden in de veehouderij. "Misstanden waren er genoeg", zegt Van de Wouw terugkijkend. "We gaven onze mening erover en gingen over naar een volgend onderwerp." De organisatie maakte wel veel geluid, maar bereikte niet het gewenste resultaat.

Het roer om
Van de Wouw was de man die zorgde dat het roer omging. Niet langer van het ene naar het andere onderwerp hoppen, maar een thema kiezen en dan vastbijten.  "In 2003 begonnen wij met company campaigning.  Ik had er wel eens wat over gelezen, maar in Nederland was het eigenlijk nooit toegepast. "

Company-campaigning
De formule voor company-campaigning van Van de Wouw is eenvoudig: je stelt een misstand aan de kaak en noemt de bedrijven die daarbij betrokken zijn; én je stelt een voor de bedrijven haalbare eis. Van de Wouw: "Je kunt wel blijven streven naar de ideale oplossing, maar met een realistische eis kun je meer winst boeken."

Legbatterij-ei
"Wij voerden campagne tegen het legbatterij-ei. We kregen het voor elkaar dat binnen één jaar 1,5 miljard legbatterij-eieren werden vervangen door scharreleieren. Ik vond dat heel indrukwekkend en daar heb ik nog jaren motivatie uit geput."

De inzet van het actiemiddel kostte binnen de organisatie  overtuigingskracht. Er waren aarzelingen, niet uit compassie met de aangepakte bedrijven, maar vanwege het feit dat andere misstanden lange tijd geen aandacht kregen. Maar toen de fax van supermarktgigant Aldi binnenkwam met de melding dat daar geen legbatterij-eieren meer verkocht zouden worden, was iedereen bij Wakker Dier overtuigd van de succesformule. Later volgden acties tegen de kiloknallers, de bloedarmoede-kalveren, biggencastratie en de plofkip.

Kleine club
Het is Wakker Dier wel voor de voeten geworpen dat ze veel lawaai maken, maar slechts een klein clubje vormen. Volgens Van de Wouw is dat niet meer vol te houden gezien het feit dat Wakker Dier inmiddels 35000 donateurs kent. Maar belangrijker is dat bedrijven hun aanpak niet veranderen, als er bij consumenten en binnen de bedrijven zelf geen draagvlak zou bestaan voor de acties van Wakker Dier. Van de Wouw denkt dat bedrijven daar veel meer profijt uit zouden kunnen trekken, door tijdig in te spelen op de acties.

Laatste reacties

  • Johnie

    Tabé Wakker dier, ik ben toe aan iets nieuws. Ik kan het ergens andere beter krijgen......

    quote 'bedrijven zelf geen draagvlak zou bestaan voor de acties van Wakker Dier. Van de Wouw denkt dat bedrijven daar veel meer profijt uit zouden kunnen trekken, door tijdig in te spelen op de acties'

    Dus mooie wakker dier stempel op je vlees meerwaarde creëren.

    toch maar weer bewijs dat wakker dier puur een clubje business/marketing mensen zijn.

  • agpros

    Werk bij WD af? Of meer (financieel) perspectief bij FW?

  • schoenmakers1

    hij zal altijd blijven proberen de veehouderij kapot te maken, hij geeft er niet om hoe

  • ...............

    FW zal wel een plus(je) op z''n salaris geboden hebben. De volgende carriere-switch zal de politiek wel zijn. Daar lopen er in de 2e kamer al wel meer van.

  • pantass

    Hij wil misleidende reclame gaan aanpakken? Laat hem beginnen bij zijn voormalig werkgever, WD.

  • koestal

    Waauw,weg wezen

  • kuiken007


    sjoerd en volkert waren toch echt een team!!!!

  • DJ-D

    Foodwatch? Weer een gecreeerde baan (opvreter) met affiniteit met de agrarische sector. Nee de agrarische sector en agribusiness heeft niets geen waarde voor de economie. Dienstensector dat is de moter. Ministerie opheffen! TNTwinst gemaakt doordat de pakketjes melkpoeder naar china voor veel omzet zorgen. Nee natuur maken levert geld op!... als je tenminste parkeergeld kunt vragen.. 
    Nee gun ieder zijn werk/baan. Maar hij heeft het imago van de boer enorm verknalt. Je moet je altijd weer verdedigen. Zonder mediatraining te hebben gehad en dat valt vaak tegen.

  • Elevage

    uiteraard de ideale kandidaat voor de vacature, want zeg nou zelf, wie weet er nou meer van misleidende reclame!!
    en dan nog een sponsorbedragje van de loterij erbij........

  • agratax2

    v.d Wouw gaat prat op zijn scharrelei succes, dat de eier  producent mat al deze acceptatie van retail en consument geen snars is opgeschoten deert geen van de partijen. Ik vrees dat v.d. Wouw en kornuten pas rusten als alle kippenboeren Nederland verlaten hebben en echte scharreleieren uit de legbatterij verkopen made in China of waar dan ook. Wat niet weet, wat niet deert zullen we maar zeggen.

  • alco1

    Afbraak is zóóó gemakkelijk.
    Nederland zit te springen om opbouwers.

  • Fermer

    Opbouwers, zeker in de trend van de polderontginners, die allemaal kans maakten op een boerderij. Ja, 2% werd beloond, de overige kavels werden aan vriendjes en bekeden van het (agrarische) pluche uitgedeeld. Opbouwers worden slechts bedankt en afgeserveerd. 

  • alco1

    @emmerei. Ik weet niet wat er met je aan de hand is, maar je geeft overal een negatieve draai aan.

  • Fermer

    @alco, wat is negatief? De waarheid is soms hard,maar daarom niet mnder de waarheid. In Nederland is het toch nog steeds zo dat de brutaalsten de hele wereld hebben? Ik noem maar de kampers en de voebalfans, maar daarbij horen nog heel veel andere groepen waar de goeden zeker onder de slechten lijden. En echte controle of aanpakken homaar. Hier in Frankrijk ook wel rare toestanden, maar de gendarmerie en de police alhier worden toch met veel meer ontzag bejegend, uitwassen worden harder aangepakt. En opbouwen vind ook ik een waardevolle bezigheid. Je best doen en niet zeuren, maar aan het eind blijf je in Nederland zonder connecties of grote mond maar al te vaak me lege handen. Dat is niet negatief, maar de realiteit, en wees daar maar op voorbereid.

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.