Home

Achtergrond 2326 x bekeken

Roelof Joosten

Continuïteit, maar niet op de winkel passen.

Functie: CEO FrieslandCampina
Nevenfuncties:
voorzitter NZO, lid db VNO-NCW
Geboortejaar:
1958

CEO Roelof Joosten is een tikkeltje anders dan zijn voorganger Cees ’t Hart. Straalde ’t Hart heel veel bedachtzaamheid uit, Joosten komt directer en ongeduldiger over. Uitstraling is nog geen handelen, maar Joosten schuwt er niet voor om snel te handelen. Zie de overname van Fabrelac en het afstoten van een flinke groep Belgische niet-leden. Dat geeft ruimte aan de fors gegroeide plas ledenmelk.

Andere uitdagingen

De nieuwe hoogste baas heeft een bedrijf onder zich dat tegen een stootje kan en actief is op vele fronten, maar Joosten moet het hoofd bieden aan andere uitdagingen dan ’t Hart. Qua babyvoeding zit FrieslandCampina nog steeds prima. De afzet in en inkomsten uit de Chinese markt mogen er wezen. Deels met dank aan Fonterra, waar oud-collega Theo Spierings aan het roer staat. De divisies consumentenproducten internationaal en ingrediënten draaien ook goed. De kaasbusiness kan wel een impuls gebruiken. De merkkazen zijn ietwat vergeten, de overige kazen hebben reputatie verloren. Ook het profiel van de leden moet goed gemanaged worden, al is dat meer een coöperatiezaak.

Of registreer je om te kunnen reageren.