Home

Achtergrond 981 x bekeken

Marco van Zijverden

Bloemenbaas ziet winstmarge slinken.

Functie: Directeur en eigenaar Dutch Flower Group
Geboortejaar: 1962

Marco van Zijverden is de machtigste man in de sierteelthandel. Waar FloraHolland als coöperatieve veiling vooral de handel faciliteert, is het de Dutch Flower Group (DFG) die ze bedrijft. De omzet groeide in 2015 met zo’n € 70 miljoen naar € 1,35 miljard. Wekelijks zet DFG ruim 60 miljoen bloemen, 5 miljoen boeketten en 5 miljoen planten af over de hele wereld.

2015 geen topjaar

Toch was 2015 geen topjaar. De omzet groeide zo’n 6%, de winst blijft echter gelijk aan 2014, 28 miljoen. DFG beperkte zich tot maar één serieuze overname en verkocht een groot deel van logistiek bedrijf Airflo aan Panalpina.

Marges kwamen onder druk door een opmerkelijke belastingmaatregel en door de val van zowel de Russische roebel als Oekraïense hryvnia. DFG wordt ook geconfronteerd door een meer structureel probleem: de consument vergrijst. Jonge consumenten kopen minder bloemen. De positie van Van Zijverden en DFG zal dus voor een goed deel afhangen van de vraag of de sector gezamenlijke promotie kan opzetten.

'Uitzonderlijk commercieel talent'

Van Zijverden ontving de prestigieuze Entrepreneur of the Year Award. Hij is volgens de jury een uitzonderlijk commercieel talent. Op 31-jarige leeftijd nam Van Zijverden OZ Export over, welke in 1999 fuseerde met Van Duijn Groep. Een gewaagd besluit. Beide bedrijven waren kerngezond.

Of registreer je om te kunnen reageren.