AlgemeenAchtergrond

Twittergevecht met dierenactivisten

Jonge Canadese boeren raakten dit voorjaar in een twitteroorlog verwikkeld met dierenactivisten. Melkveehouder Justin Williams uit Ontario nam altijd al foto’s van zijn koeien voor sociale media. Maar sinds de heftige confrontatie raakte hij overtuigd: “We moeten het goede verhaal over landbouw overal uitdragen.”

Als 26-jarige melkveehouder uit Prince Edward County in Ontario had Justin Williams altijd al meer met sociale media dan zijn vader. “Als ik wat leuks in de stal zag, maakte ik vaak gelijk een foto. Hoogstens nog even bijwerken via Instagram, en dan hup als berichtje op Twitter.” Zo toont hij zijn volgers dagelijks wat er speelt op de boerderij met 60 melkkoeien, 200 hectare land en 500 esdoorn bomen voor Justins Maple Syrup.

Het nut van sociale media

“Mijn vader vond het tijdverspilling. Waarom toch steeds je werk onderbreken en die telefoon uit je zak halen? Maar langzamerhand begrijpt hij het nut van al die posts.” Eén van zijn twitterberichten (@Justo_williams) vertelt exact waarom de Canadees sociale media belangrijk vindt: “Een melkveebedrijf is niet alleen gewassen planten en koeien melken. Het is ook consumenten uitleggen wat we doen en waarom we het doen.”

Hashtag misbruikt

De reden dat Justin veranderde van ‘verlegen boerenzoon’ in een fervent twitterfanaat ligt in het afgelopen voorjaar. Zijn collega uit Ontario, Andrew Campbell, begon op 1 januari een serie over zijn boerenleven op Twitter met de hashtag #farm365. Williams: “Hij was van plan om elke dag een foto te plaatsen van het werk op zijn melkveebedrijf, maar binnen de kortste keren werd de hashtag misbruikt door tal van dierenactivisten om de vreselijkste foto’s en meningen te uiten.”

‘Moordenaars en verkrachters’

‘Moordenaars’ en ‘verkrachters’ kregen Campbell en collega’s zoals Williams naar hun hoofd. Moordenaars, omdat de runderen uiteindelijk in het slachthuis eindigen. En verkrachters, vanwege de kunstmatige inseminatie. “Het ging er echt hard aan toe. Zo erg dat sommige collega’s maar even helemaal stopten met sociale media.” Wie op Twitter onder #farm365 kijkt, ziet dat de bonte verzameling van positieve tweets over Canadese landbouw en de klaagzangen van activisten nog steeds voortduurt.

Aandacht toegenomen

Toch heeft de pittige confrontatie nut gehad. Williams: “Het heeft ervoor gezorgd dat de aandacht voor landbouw groter is geworden. Zelfs sommige Canadese kranten pikten de twitteroorlog op. En het heeft ons gesterkt in de mening dat wij het verhaal van ons vak nog beter moeten uitdragen.” Inmiddels heeft Justin een groepje van tien collega’s om zich heen verzameld – van schapenhouder tot akkerbouwer tot melkveehouder – die allen dagelijks over hun bedrijf twitteren.

Boodschap overbrengen

Van zijn vroegere verlegenheid is weinig meer te merken als Justin zijn verhaal doet voor vijfduizend boeren, agrarische studenten en internationale gasten in de Mexicaanse stad Guadalajara. Williams vertelt over het belang van sociale media op het jaarlijkse congres van de Landbouwraad CNA; de Mexicaanse LTO. Williams: “Dit publiek was tien keer zo groot als de grootste zaal waar ik tot nu toe sprak. De boodschap kwam volgens mij wel over.”

Reageren hoeft niet per se

Eén tip voor zijn toehoorders is als volgt: “Je hoeft niet per se te reageren op aanvallen van dierenactivisten. Hen overtuigen van het goede van landbouw lukt je toch niet. En als ze weinig volgers hebben, geef je ze met jouw antwoord alleen maar een breder podium. Die energie van reageren en vragen beantwoorden kun je beter steken in mensen die oprecht geïnteresseerd zijn. De meeste Canadezen zijn tenminste twee generaties verwijderd van het leven op de boerderij. Er valt dus veel uit te leggen.”

Vertrouwen

Voorlopig lijken de tegenstanders van het houden van dieren op de boerderij weinig aan invloed te winnen. Volgens de organisatie Farm & Food Care blijkt uit een enquête dat 61% van de Canadezen de boer een warm hart toedraagt. Hij wordt net zo vertrouwd als familie en vrienden; zelfs nog boven doctoren en andere medische beroepen (54%). Ook het percentage burgers dat de Canadese landbouw een positief imago toedicht, is gestegen sinds 2006 van 75% tot 88% in 2012.

Positieve verhalen uitdragen

Volgens Williams zouden de traditionele landbouworganisaties meer energie moeten steken in het uitdragen van positieve verhalen via sociale media. Twitter, Facebook, het kost niets. Dat zoiets vroeger niet nodig was, wil niet zeggen dat het nu geen podium is om voorstanders te winnen. Williams: “De zin: ‘We hebben het altijd zo gedaan, dus waarom zouden we veranderen?’ is de gevaarlijkste dooddoener in de hele landbouw.”

Beheer
WP Admin