Home

Achtergrond 2960 x bekeken

Van Triest: Groot geworden in bijproductenhandel

Bij familiebedrijf Van Triest Veevoeders staat de derde generatie klaar. In gesprek met grondlegger Hendrikus van Triest, zoon Hein en kleinzoon Rick.

Trots poseren drie generaties Van Triest voor de fotograaf. Op de achtergrond glinsteren drie nieuwe opslagtanks in de zon. Het familiebedrijf Van Triest Veevoeders in Hoogeveen (Dr.) heeft een volgende stap gezet. De uitbreiding van de opslagcapaciteit van 8.000 naar 13.000 ton geeft zekerheid aan toeleveranciers en is ook in het belang van de ruim drieduizend afnemende melkvee- en varkenshouders. Nu kunnen bijvoorbeeld ook in een periode dat de aardappelverwerkende bedrijven tijdelijk stilliggen toch stoomschillen worden geleverd. Wie de klant als koning ziet, moet altijd leveren. Voeders van topkwaliteit, op tijd en tegen een concurrerende prijs, zegt Hein.

Drie generaties Van Triest Veevoeders voor de nieuwe opslagtanks in Hoogeveen. (vlnr) Rick (24), Hein (51) en Hendrikus (80) van Triest.
Drie generaties Van Triest Veevoeders voor de nieuwe opslagtanks in Hoogeveen. (vlnr) Rick (24), Hein (51) en Hendrikus (80) van Triest.


Rolverdeling

Grondlegger is Hendrikus van Triest (80), in 1991 nam zijn zoon Hein (51) de leiding van het bedrijf over. Natuurlijk voegt kleinzoon Rick (24) zich bij het gezelschap. Rick heeft samen met zijn broer Marc (23) al een deel van de aandelen in handen. Rick heeft er geen moment aan getwijfeld het familiebedrijf straks met zijn broer voort te zetten. Dat hij daarvoor zes dagen in de week van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat in de benen is, ervaart hij niet als een last; met plezier gaat hij elke dag naar zijn werk.

Hooi en stro

Het was Van Triest senior die in de loop van de jaren vijftig op kleine schaal begon met de handel in hooi en stro. In de volgende decennia kwamen daar bijproducten uit de levensmiddelen- en bio-ethanolindustrie bij, zoals bierbostel, aardappelpersvezels, Corngold, GrainPro(+) en bietenpulp. Wat voor deze bedrijven een bijproduct is, is voor de veehouderij hoogwaardig krachtvoer. De ­familie Van Triest zag de toegevoegde waarde en fungeert als tussenschakel.

Van Triest Veevoeders levert een lading bierbostel af bij een melkveehouder in Zalk (Ov.).
Van Triest Veevoeders levert een lading bierbostel af bij een melkveehouder in Zalk (Ov.).


Flinke uitbreiding

Inmiddels maakt de onderneming ­langetermijnafspraken met bierbrouwers, suikerproducenten, bio-ethanolproducenten en aardappelverwerkers. Aan ruim drieduizend veebedrijven, waarvan 80 procent met melkvee en 20 procent met varkens, worden de vochtrijke krachtvoeders geleverd. Het werknemersbestand is fors uitgebreid. De buitendienstmedewerkers zijn adviseurs van de klanten.

Korte lijnen

“Wij doen wat we beloven, dat is de kracht van ons familiebedrijf”, zegt Hendrikus. Dat betekent bijvoorbeeld, vult Hein aan, “dat we altijd klaarstaan voor onze leveranciers en klanten. Dat geldt voor onszelf, maar ook voor onze medewerkers.” Rick: “Bij ons zijn de lijnen kort, eventuele problemen worden direct opgelost.” Grootvader Hendrikus vult aan: “De veehouder moet met plezier bij ons zijn veevoeders bestellen. Als hij ons de handel gunt, doen wij het goed.”

Van Triest: Groot geworden in bijproductenhandel


Langdurige relaties

De familie streeft naar langdurige relaties, zowel met leveranciers als met veehouders. “Dat lukt alleen met producten van topkwaliteit, op tijd geleverd”, zegt Hein. “Dat is ook precies de reden dat we ons wagenpark hebben uitgebreid. Daardoor zijn we flexibeler.”

'Deze dip is tijdelijk'

De rendementen in de melkveehouderij en varkenshouderij zijn niet goed. Rick: “Dat merken wij natuurlijk ook. Waar mogelijk komen wij veehouders tegemoet. Bijvoorbeeld via een betalingsregeling.” Zijn vader: “Wij zijn geen filantropische instelling, maar als wij overtuigd zijn dat een bedrijf zijn verplichtingen op termijn kan nakomen, stellen wij ons soepel op.” Rick is optimistisch: “De wereldbevolking groeit, in grote delen van de wereld stijgt de welvaart. De vraag naar zuivel en vlees stijgt. Deze dip is tijdelijk.”

Van Triest: Groot geworden in bijproductenhandel


Elkaar scherp houden

Van Triest is een particuliere aanbieder in een markt die wordt gedomineerd door grote coöperaties zoals Duynie (Cosun), Farm Feed (ForFarmers) en Bonda (Agrifirm). Hein: “Voor die partijen hebben wij respect. Toch is het goed dat er nog familiebedrijven zijn zoals wij. Zo houden we elkaar scherp. Dat is in het belang van de veehouders en toeleveranciers.” Hendrikus merkt op: “Onder de leveranciers van onze grondstoffen zitten ook veel familiebedrijven. Dat schept een band. De intense betrokkenheid bij je eigen bedrijf uit zich in efficiency. Met zulke bedrijven doen we graag handel.”

Perspectief op lange termijn

Hein verwacht dat het volume in natte veevoeders eerder afneemt dan groeit. “Aardappelverwerkers en bio-ethanolproducenten starten met energieproductie uit bijproducten, de suikerindustrie is bezig om hoogwaardige grondstoffen uit de pulp te winnen.” Volgens zijn vader Hendrikus is dat geen probleem: “Voor een koopman is het juist goed om voor je product te moeten vechten.”

De vraag naar natte veevoeders neemt door de schaalvergroting in de veehouderij juist toe, verwachten de drie heren. Maar uiteindelijk hangt alles af van het rendement in de primaire sector. “De hoogte van de melkprijs bepaalt of een melkveehouder perspectief op lange termijn heeft. Voor de varkenshouder geldt hetzelfde voor de opbrengstprijs van varkensvlees”, zegt Hein. “De toeleverende en verwerkende bedrijven zijn daar ook van afhankelijk. En vergeet de consument niet. Onze leus luidt al jaren No farmers, no food.”

Het hele artikel is te lezen in Boerderij 4 van 20 oktober.

Of registreer je om te kunnen reageren.