AlgemeenAchtergrond

Duitsland meer kracht op landbouwexportmarkten

Meer export. Dat is het recept van het Duitse landbouwministerie tegen de door prijsmalaise veroorzaakte economische problemen in de landbouwsector.

Duitsland is al ‘Exportweltmeister’ en is ook op het gebied van landbouwgrondstoffen en voeding een aanzienlijke speler, zij het geen wereldkampioen. Het kan dus nog beter, vinden landbouwbewindsman Schmidt en de sector zelf.

Export aanzienlijk opvoeren

Duitsland gaat proberen om de export van landbouwgrondstoffen en voedingswaren aanzienlijk op te voeren. Een vorige week door het landbouwministerie in Berlijn belegde ‘exporttop’ met het bedrijfsleven leidde het beoogde offensief op de buitenlandse markten in.

Malaise in de landbouw duurzaam verbeteren

Landbouwminister Christian Schmidt meent met sectororganisaties als het Bauernverband (DBV) en het Raiffeisenverband (DRV) dat export ‘een belangrijke optie’ is bij de pogingen om de door lage prijzen veroorzaakte malaise in de landbouw duurzaam te verbeteren. “We hebben een stringente exportstrategie nodig om waardevorming en arbeidsplaatsen in de hele agrarische sector en op het platteland te waarborgen”, zo klonk het van de kant van Schmidt.

60% groei

Duitsland staat te boek als ‘Exportweltmeister’ en exporteert ook nu wel degelijk al landbouwwaren en voedsel. In 2013 was de waarde daarvan 48 miljoen euro. Vorig jaar was het 67 miljard euro. Sinds 2006 is daarmee sprake geweest van een groei met 60 procent. De export van mechanisatietechniek is daarbij nog niet inbegrepen. Die categorie vertegenwoordigde vorig jaar een exportwaarde van 7,5 miljard euro. In het eerste halfjaar zette zich de groei van de export onverdroten voort met een plus van 3,5 procent.

[([002_rb-image-2704510.jpeg]:inzetgroot)]

Akkerbouw Duitsland. Foto: Ronald Hissink

Rangorde: VS, Nederland, Duitsland

Wereldwijd bekeken is Duitsland de nummer 3 onder de agrarische exporteurs, overigens nog na Nederland dat de tweede plaats inneemt met vorig jaar een exportomzet van bijna 81 miljard euro. De eerste plaats wordt bezet door de Verenigde Staten. Ondanks de toch hoge plaats van Duitsland op deze mondiale exportranglijst is de landbouwuitvoer in vergelijking met andere warengroepen gering.

Veel groter is de export van de auto-industrie, de chemie-industrie en de machine-industrie. Deze sectoren bezetten de top 3 en daarna volgen (althans in 2013) nog 5 andere branches voordat de landbouw en voedingsindustrie aan bod komt.

Positie aanzienlijk verbeteren

Maar als het dus aan minister Schmidt, de landbouwsector en verwerkende sector ligt, kan de agrarische sector zijn positie op de ranglijst aanzienlijk verbeteren. Vooral op de markten buiten de EU is de concurrentiepositie van de Duitse sector relatief gering.

Made in Germany

Daarbij blijft het volgens de bewindsman wel zo dat het bedrijfsleven het primair zelf moet doen. Dat wil zeggen dat de Duitse producten qua prijs en kwaliteit de concurrentie aan moeten kunnen. “Het kwaliteitszegel ‘made in Germany’ moet dagelijks worden verdedigd en iedere individuele ondernemer moet de kansen waarnemen”, aldus Schmidt. Verbeteringspotentieel is er naar zijn mening als het gaat om de samenwerking tussen de branches bij de marketingactiviteiten. Wat het ministerie kan doen ligt op een ander vlak. Zo wil Schmidt een centraal bureau voor exportkwesties in het leven roepen en wordt de personeelsbezetting bij de instanties die voor veterinaire en fytosanitaire certificaten moeten zorgen, versterkt.

Beheer
WP Admin