Home

Achtergrond 535 x bekeken

Beurskoersen Bunge en ADM omhoog

De sanctiestrijd tussen een serie Westerse landen en Rusland eist zijn tol op de beurs. Het helpt ook niet dat Italië het vorige kwartaal is teruggekeerd in een recessie en de inflatie in de Eurozone hardnekkig laag blijft, wat ertoe kan leiden dat consumenten aankopen uitstellen in afwachting van lagere prijzen. Net als vorige week daalden de meeste koersen op de Boerderij Index.

Het pessimisme geldt niet voor de aandelen Bunge en ADM, twee breed georiënteerde agriconcerns die uitstekende kwartaalcijfers bekendmaakten. Bunge zag de winst het afgelopen kwartaal toenemen van $136 miljoen naar $288 miljoen, wat neerkomt op $1,81 per aandeel. Het bedrijf heeft een dividend van $0,34 per aandeel bekendgemaakt voor aandeelhouders die op 18 november nog van de partij zijn.
ADM zag de nettowinst 67 procent toenemen tot $0,77 per aandeel. Bunge en ADM profiteren van een ruime beschikbaarheid van graan. Vorig jaar was veel minder product beschikbaar. Prijzen stegen daardoor. Op zichzelf kan op een hogere grondstofprijs vaak ook meer marge worden gemaakt maar in dit geval hadden Bunge en ADM plotseling een problematisch klein volume om te verhandelen, hun corebusiness.
Tegelijk moesten hun divisies die graan verwerken, bijvoorbeeld om bio-ethanol te maken, hogere grondstofkosten maken. Het was een "perfecte storm", die leidde tot slechte kwartaalcijfers. Nu is veel graan beschikbaar en zijn prijzen voor de verwerkers acceptabel. De vraag is wel wat de Russische boycot voor vlees uit onder meer de EU en VS betekent voor de graanmarkt. Als de veehouderij in de EU en VS in de problemen komt, kan druk ontstaan op de vraag en prijzen vanuit de veevoersector.
Het aandeel Nestlé was woensdag ten opzichte van een week geleden 1 procent gedaald, in een kielzog van Unilever – dat lijdt onder een aanhoudend zwakke vraag in de Eurozone maar ook Azië. Op donderdag veerde het aandeel van het Zwitserse voedingsconcern na de presentatie van halfjaarcijfers op. Het bedrijf presteerde vooral qua omzetgroei beter dan verwacht en in veel opzichten beter dan de concurrentie.
Nestlé verkocht in alle regio's waar het actief is meer. Zelfs in het problematische Europa, waar zich 4 van de 10 belangrijkste markten voor Nestlé bevinden, werd een kleine omzetgroei van 1,4 procent gerealiseerd. Wellicht belangrijker: de producent van onder meer ijsthee, chocolade en yoghurt omgerekend €6,6 miljard aan eigen aandelen in gaat kopen.
In de markt werd wel gerekend op een inkoopprogramma, maar dan één van circa €4 miljard. De actie volgt op de verkoop van een groot belang in L'Oréal, een belangrijke producent van verzorgingsproducten. Nestlé zit sinds de verkoop op vele miljarden die het niet allemaal kan of wil besteden aan eventuele acquisities.

Of registreer je om te kunnen reageren.