Home

Achtergrond 956 x bekeken 3 reacties

Landbouw in de media: Cijfers

Journalisten strooien te pas en te onpas met cijfers en onderzoeken. Zelfs als het fundament eronder ontbreekt.

Journalisten zijn er gek op. Cijfers. Zelfs als het fundament eronder ontbreekt. Onderzoeksgegevens en cijfers in de media waren er te over de afgelopen tijd.

Nieuws?

Opeens dook het woord flexitariër op toen het Voedingscentrum met ‘nieuws’ kwam. 55 procent van de Nederlanders eet meerdere keren per week geen vlees. Vijf jaar geleden was dat nog 40 procent. Het onderzoek gaat kort door de bocht. In 2012 schreef HP De Tijd al over die trend:

“Mensen denken dat ze minder vlees eten, maar ze vergissen zich. Bij ‘vlees’ denken ze aan grote, rode biefstukken, spareribs, hele kippen en orgaanvlees, waar ze dan af en toe nee tegen zeggen. De Nederlander eet gemiddeld 43 kilo vlees per jaar, precies evenveel als vijftien jaar geleden.”

1.600, 28.000 en 10 miljard

Nog zo’n voorbeeld. De nekbreker voor ganzen. Gelderland zou met een apparaat 1.600 ganzen de nek omdraaien. Het bleek de journalistieke canard van de week, liet Omroep Gelderland weten. “In een aantal uiterwaarden werd tijdens de laatste voorbereidingen nog geen 10 procent van de verwachte aantallen ganzen aangetroffen. Juist daar zouden 1.400 van de 1.600 ganzen worden gevangen.”

Jacht

Ook de jacht hield de gemoederen bezig. Volgens de Partij voor de Dieren worden jaarlijks 2 miljoen dieren afgeschoten en zijn er 28.000 jagers. “Jonge dieren blijven moederloos achter.” 72 procent van de bevolking vindt dat jagen als hobby verboden moet worden. Topkoks en jagers kwamen in het geweer met eigen cijfers en argumenten.

Export

De industrie maakt gebruik van cijfers om de exportpositie van de Nederlandse landbouw onder de aandacht te brengen. We mogen weer eiproducten exporteren naar de VS, zoals De Telegraaf eerder ook beschreef.

Journalistiek vermaak

Cijfers en onderzoeken zijn heerlijk voor journalisten. Ze verschuilen zich achter de leverancier van de data, en wachten op contra-informatie van de tegenpartij. Dubbel nieuws. De ervaring leert dat wie het eerst cijfers levert, de meeste zendtijd krijgt. Truc voor de landbouw is dus om met positieve landbouwcijfers en onderzoek te komen die de media verrassen. Goed nieuws is vaak geen nieuws; cijfers vormen echter vaak de uitzondering.

Dit gebeurde er verder nog in de media...

Volg Boerderij ook op Facebook en Twitter!

Ronald Buitenhuis

Laatste reacties

  • John*

    interessante blog. maar ik denk dat het vooral gaat om afwijkende cijfers of schokkende cijgers waarmee je de voorpagina haalt.

  • PetervanKempen

    Beschuldigingen op emotioneel gestoelde dogma's zijn nog de grootste garantie op plaatsing, Zie wakker dier en natuurmonumenten. Vooral in nde nedrlandse pers..
    Moddergooien naar zondebokken die liefst een minderheid in de samenleving zijn, als boeren en jagers, dat loont sinds meneer Goebbels het heeft uigevonden op een andere kleine groep niet standaard mensen. Verde stelt onderzoekjournalistiek in ons land niets voor. het PR devies is dus schokken of brokken .

  • Burnetti

    Oef foute reactie Peter. Je kunt wat leren van succes van transparantie.

Of registreer je om te kunnen reageren.