Home

Achtergrond 420 x bekeken

ABF krabbelt ondanks British Sugar op

Het aandeel Associated British Foods (ABF) won woensdag 8,8 procent aan waarde. De Britse retail-tot-voedingsgroep maakte die dag bekend dat de omzet in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar 2 procent gedaald was tot 6,2 miljard pond terwijl het bedrijfsresultaat 1 procent verbeterde.

Al met al vrij matige cijfers voor de eigenaar van British Sugar.
De stijging was dan ook niet zozeer gevolg van deze prestaties, maar vooral van de bekendmaking dat ABF de succesvolle retailketen Primark eind 2015 naar de VS brengt. Primark moet mindere resultaten bij de suikeractiviteiten goed maken. De EU-suikermarkt staat al enige tijd onder druk, wat onder meer Südzucker ertoe noopte op 8 april een winstwaarschuwing af te kondigen.
Na de laatste marktupdate van ABF op 24 februari leverde het aandeel bijna 10 procent in. Vorig jaar steeg het aandeel op de beurs in Londen wel 56 procent aan waarde. Morgan Stanley gelooft dat Primark een winstmaker voor ABF zal blijven. De zakenbank noemt ABF een "overtuigende investering voor de lange termijn." Primark zou twintig jaar met dubbele groeicijfers voor zich zien liggen.
Danone was juist een duidelijke verliezer op de beurs in Parijs. De Franse zuivelaar verkocht 3,7 procent minder verse zuivel in het afgelopen kwartaal. Danone verkocht de laatste 10 jaar nimmer zo weinig. Het bedrijf verhoogde prijzen en introduceerde nieuwe, duurdere producten. Analist Andrew Wood van Sanford C. Bernstein is teleurgesteld en vindt de huidige prijs voor aandelen Danone "niet aantrekkelijk."
Financieel directeur Pierre-André Terisse denkt dat in het tweede kwartaal het volume opnieuw zal afnemen, om pas daarna weer te groeien.  Voor eventuele wederzijdse sancties tussen het Westen en Rusland heeft de Fransman geen vrees. Rusland is de laatste jaren een steeds meer belangrijke markt geworden. "We zijn in essentie een lokale voedingsproducent. We kopen en verwerken vrijwel overal lokaal in."
Danone had zonder wisselkoerseffecten nog een 2,2 procent hogere omzet geboekt. Het bedrijf liep naar eigen zeggen vooral averij op door de gedaalde waarde van de Argentijnse peso en Braziliaanse real. Het is een verhaal dat bij de wereldwijde voedingsconcerns steeds vaker terugkomt. Eerder deed Nestlé zijn beklag, deze week was naast Danone ook Unilever bezorgd over de 'harde' euro.
De Nederlands-Britse levensmiddelengigant verkocht bijna 2 procent meer producten dan een jaar geleden maar zag de omzet toch 6 procent dalen. Toch zijn analisten ook over het verkoopvolume bezorgd. De afzet van bijvoorbeeld shampoo en deodorant neemt weliswaar toe, en dan vooral in opkomende markten, maar de afzet van voedingsmiddelen neemt ook in volume af.

Of registreer je om te kunnen reageren.