Home

Achtergrond 608 x bekeken laatste update:7 feb 2014

ABF omhoog door Primark, trekkerbedrijven verliezen terrein

De ogen waren gericht op de schuldenbergen in de VS en de Eurozone, maar er is onzekerheid in opkomende economieën die de beurskoersen omlaag duwen.

Argentinië, Zuid-Afrika en India ogen het zwakst, maar zorgen over de lage Braziliaanse groei nemen ook toe. De twee Braziliaanse vleesreuzen op de Boerderij Index JBS en Brasil Foods verloren respectievelijk 5,5 en 4,2 procent op de beurs. De neerwaartse beweging staat in schril contrast met hun Amerikaanse concurrent Tyson Foods, dat meer winst boekte ondanks vogelgriepzorgen in China.

Associated British Foods (ABF) vond de weg omhoog na een dip die volgde op tegenvallende kwartaalcijfers. Het aandeel staat nu boven een waarde van 2.800 pence. Morgan Stanley heeft haar prijsdoel voor het aandeel verhoogd van 2.410 pence naar 3.570 pence juist omdat de bank vindt dat investeerders de waarde van de Ierse kledingketen Primark te laag inschatten en te veel focussen op de prestaties van het hele bedrijf. Steeds meer analisten vragen zich overigens openlijk af of de 'van voeding tot kleding'-onderneming niet gesplitst moet worden.
Primark zou als apart bedrijf een marktkapitalisatie waard zijn van circa 30 miljard pond. Primark compenseert voor de voedingskant van ABF, die last heeft van een dalende suikerprijs. Crédit Suisse becijferde dat meer dan 60 procent van de waarde van het aandeel voortkomt uit Primark, dat het aantal winkels snel ziet toenemen. De 22 analisten die het aandeel ABF volgen, adviseren gemiddeld het aandeel vast te houden. Enkelen adviseren met een blik op dochterbedrijf British Sugar het aandeel te verkopen.
Case New Holland (CNHI) en Agco doken ver in de min. Met name voor Agco is dat wel zuur: het bedrijf maakte in 2013 financieel een recordjaar door, al bleef de winst achter bij verwachtingen van analisten. De machinebouwers vrezen dat de afzet in 2014 gelijk blijft of zeer beperkt zal groeien. Prijzen voor agrarische producten zijn in historisch perspectief nog relatief hoog, maar dalen naar verwachting wel ten opzichte van vorig jaar. Het gevolg is dat boeren minder snel bereid zijn een nieuwe machine van vele tienduizenden euro's aan te schaffen. John Deere waarschuwde al in november dat verkopen in 2014 wel eens minder kunnen zijn.
Voor CNHI geldt dat analisten gemiddeld het advies geven het aandeel te verkopen. Het gemiddelde prijsdoel ligt ongeveer op het huidige prijsniveau vlak onder 10,50 dollar. Agco, het bedrijf achter Fendt, Massey Ferguson en Valtra, denkt dat een vergroot marktaandeel en prijsverhogingen de mindere verkopen zullen compenseren. Sinds de aanvang van het vorige kwartaal is het Agco-aandeel 10 procent gezakt.

Of registreer je om te kunnen reageren.