Home

Achtergrond 1094 x bekeken

Sander van der Laan (1968)

Topman Albert Heijn onder druk. (2013: nr. 18)

Voor topman Sander van der Laan lijkt in 2014 weinig eer te behalen. Albert Heijn is met een marktaandeel van ruim 30 procent nog altijd de baas in het Nederlandse supermarktlandschap, maar van omzetgroei is nauwelijks meer sprake.

Aan wie ligt dat? Houden consumenten de hand op de knip of heeft ­AH ­onder leiding van Van der Laan te veel ingezet op een lagere prijs en kosten­beheersing?

In de supermarktwereld wordt gespeculeerd dat in Zaandam de ­kritiek op Van der Laan is toe­genomen. Ahold-topman Dick Boer zou Van der Laan waarschuwen bij Albert Heijn meer nadruk te leggen op beleving en assortiment.

In het buitenland gaat het Van der Laan beter. Albert Heijn opende dit jaar in België de 25e winkel; doel is eind 2016 zo’n 50 filialen te hebben. Als ‘chief operating officer’ van Ahold Europa is Van der Laan nauw betrokken bij de groei, die ook Nederlandse leveranciers ten goede komt.

In Vlaanderen haalden landbouworganisaties fel uit naar AH, dat excessieve neerwaartse druk op leveranciersprijzen zou uitoefenen. AH ontkent maar duidelijk is dat Van der Laans prijsfocus niet alleen in Zaandam onder druk staat. Van der Laan moet wellicht vaker en meer in de openheid de dialoog met de sector en maatschappij aangaan.

 

FUNCTIES

• CEO Albert Heijn

• COO Ahold Europa

• lid uitvoerend comité Ahold

Of registreer je om te kunnen reageren.