Home

Achtergrond 2065 x bekeken

Frits van Eerd (1967)

Wakker Dier houdt nu van Frits. (2013: nr. 26)

Frits van Eerd is als CEO van Jumbo Supermarkten de op één na belangrijkste speler in supermarktland. Jumbo groeide in de eerste zes maanden van 2014 sneller dan de markt.

Met een sterke focus op een lage prijs lijkt Jumbo een natuurlijke vijand voor de dierrechten­beweging. Maar dit jaar besloot Wakker Dier zelfs ­reclame te maken voor het duurzame kipconcept van Jumbo, waar het Albert Heijn kraakte. Van Eerd zal erom hebben gegrinnikt.

Het familiebedrijf heeft op duurzaamheidsgebied de achterstand tot AH vrijwel ingehaald, maar heeft online nog een lange weg te gaan. In november opende Jumbo haar webshop. Het is nu afwachten of Jumbo het online-succes van de Zaandamse concurrentie kan evenaren.

Het is ook de vraag hoe de Foodmarkt-formule uitpakt. Het concept begon met een soort megasupermarkt in Breda met veel aandacht voor vers, een breed assortiment en koken. Wekelijks bezoeken gemiddeld 35.000 klanten de winkel; de omzetten liggen boven planning. Eind 2014 volgde een tweede vestiging in Amsterdam. Wat Van Eerd betreft houdt het daarmee niet op. Wat het voor boeren en tuinders betekent, is de vraag. De vestiging in Breda leverde ongeveer twee dozijn agrariërs directe leveringscontracten op.

 

FUNCTIE

• CEO Jumbo Supermarkten met speciale aandacht voor inkoop en product­management

Of registreer je om te kunnen reageren.