Home

Achtergrond 596 x bekeken

Braziliaanse verkiezingen helpen JBS, Brasil Foods

Braziliaanse aandelen zijn de laatste dagen omhoog geschoten. De oorzaak ligt in de verkiezingen. Anders dan lang gedacht is een serieuze concurrent voor zittend president Dilma Rousseff opgestaan: Aécio Neves. De man was tweemaal gouverneur van Minas Gerais en hoewel sociaaldemocraat, streng campagne voerend met een pro-business benadering.

Dat is wel zo ongeveer wat Brazilië kan gebruiken want het land verdient dankzij hoge inflatie, een recessie en aanhoudende corruptie steeds minder de titel van opkomende economie. Rousseff heeft nog altijd een goede kans op de eindoverwinning maar heeft Neves' boodschap, vrij vertaald "It's the economy, Estúpido", omgezet in nieuwe beloften voor het bedrijfsleven.

JBS en Brasil Foods wonnen in deze context deze week veel terrein. Het was voor de vleesreuzen ook een meevaller dat milieuactiviste Marina Silva in de eerste ronde van de verkiezingen is weggevallen. Met haar aan het roer zou de agrarische productie in en vlakbij het regenwoud mogelijk verder worden ingeperkt, met druk op oogsten en dus hogere voerkosten tot gevolg.
Het aandeel Brasil Foods staat inmiddels dichtbij 26 real. Het jaar werd aangevangen met 20 real. JBS klom in dezelfde periode van een waarde van 8,68 naar bijna 10,5 real. De aandelen veerden al voor de Braziliaanse verkiezingsstrijd goed losbarstte omhoog door een dalende soja en graanprijs, die elders druk zette op de koersen van toeleveranciers van boeren.
Een belangrijke toeleverancier is machinebouwer Agco, bekend van de merken Fendt, Massey Ferguson, Valtra en Challenger. Het bedrijf maakte deze week bekend haar winstverwachting te verlagen. Het bedrijf uit de Amerikaanse Georgia gaat nu uit van een winst van $4,10 tot $4,30 per aandeel. In juli verlaagde Agco zijn winstraming van $6 naar $5 per aandeel.
De vooruitzichten op een recordoogst in Noord-Amerika houden stand en dus is blijvend druk op grondstoffenmarkten te verwachten. Boeren zullen daarom minder snel grote investeringen doen. Dat is slecht nieuws voor partijen die zaden, beschermingsmiddelen en kunstmest verkopen, maar in de praktijk stellen boeren het snelst de aankoop van een dure trekker of combine even uit.
Hoe de recordoogst uitpakt voor breed georiënteerde agriconcerns als ADM en Bunge laat zich moeilijk voorspellen. In principe leiden lage prijzen ertoe dat boeren minder graan en soja zullen aanbieden voor de handel. Tegelijk zijn prijsschommelingen bij lage prijzen minder lucratief voor handelaren. Voorlopig staan de seinen dus op rood, maar tegelijk is het maar de vraag of voorraadschuren niet te vol raken waardoor juist een vloedgolf aan gewassen vrij kan komen.
In dat geval heeft de handel in elk geval volume voor handen. Ze verwerken toenemend grondstoffen zelf, bijvoorbeeld om bio-ethanol te maken, waardoor ze dan ook profijt kunnen hebben van lage prijzen.

Of registreer je om te kunnen reageren.