AlgemeenAchtergrond

Kerst valt tegen voor Britse supermarkten

LONDEN – De grote Britse supermarkten hebben een tegenvallende kerst achter de rug.

Drie van de vier verkochten minder dan vorig jaar, terwijl bij de vierde de omzet slechts minimaal hoger uitkwam. Alle grote winkeliers hebben daarbij in toenemende mate last van de opmars van discounters Aldi en Lidl.

Bij marktleider Tesco kwamen de vergelijkbare verkopen 2,4 procent lager uit. Dat is vooral te wijten aan de levensmiddelen, aldus Tesco. Dat winkelbedrijf verkeert op de Britse thuismarkt al tijden in een moeilijke situatie en had gehoopt met een goede kerst het tij wat te kunnen keren. De nummer twee Sainsbury’s zag de omzet met een uiterst bescheiden 0,2 procent toenemen. De week voor de kerst was voor dit winkelbedrijf de drukste uit de geschiedenis. Toch vindt topman Justin King het nodig om de winstverwachting voor het hele boekjaar – tot eind maart – naar beneden bij te stellen.

Asda maakt als dochter van de Amerikaanse gigant WalMart geen cijfers bekend maar stelde wel dat het een erg moeilijke kerst is geweest. Morrisons, de kleinste van de Big Four, zag de omzet in de laatste weken van het jaar zelfs met zes procent dalen. Morrisons wijt dat niet alleen aan het ontbreken van een eigen online-winkel maar noemt ook expliciet de discountketens als oorzaak. Die bedrijven, Aldi en Lidl, geven evenmin cijfers maar hebben beide wel laten weten in hun Britse winkels een record-kerst achter de rug te hebben. Zowel Aldi als Lidl breidden hun assortiment in die periode uit met duurdere speciaal-producten waar de klant grif op af is gekomen. Bovendien openen ze aan de lopende band nieuwe filialen terwijl de ‘oude’ Britse winkels wat dat betreft de teugels juist wat aantrekken.

Beheer
WP Admin