Home

Achtergrond 1899 x bekeken 8 reacties

Imagoschade straalt af op gehele vleessector

Vleesverwerker Vion en het Beter Levensysteem worden op basis van summiere informatie in de hoek gezet. De schade is geschied voor het bedrijf zich kan verdedigen.

door Sake Moesker

Zelden heeft een programma al voor uitzending zoveel reuring veroorzaakt als deze week het tv-programma Zembla dat gisteravond werd uitgezonden. Eerst kwam het bericht over bezoedeling van vlees met fecaliën dat op grote schaal zou voorkomen. Zembla bracht naar buiten dat dat op grote schaal voorkomt en legt de zwartepiet bij de vleesbedrijven en falende keuringen. Het had tot gevolg dat staatssecretaris Sharon Dijksma haar ambtenaren overwerk liet verrichten om een brief met de stand van zaken bij voedselautoriteit NVWA kost wat kost vóór de uitzending van Zembla naar buiten te brengen. Dinsdag was het zo ver.
Gisteren bracht Zembla in samenwerking met de NOS naar buiten dat vleesconcern Vion zou frauderen met vlees met het Beter levenlogo. Gangbaar vlees zou gemengd worden met vlees dat sterren heeft van het Beter Levenkenmerk van de Dierenbescherming en vervolgens onterecht als sterrenvlees op de markt worden gebracht. Bron: enkele medewerkers van Vion die anoniem hun beschuldigingen uiten.
Op basis van wat er voor de uitzending van Zembla bekend is geworden is het voor geen enkele partij in deze zaak mogelijk om harde conclusies te trekken. De reacties van alle partijen zijn dan ook van dien aard. Mocht de beschuldiging hard te maken zijn, dan hebben Vion, Dierenbescherming en ook Albert Heijn, als de meest prominente verkoper van het Vion-vlees een groot probleem. De geloofwaardigheid van het Beter Levensys­teem is dan in het geding. De Dierenbescherming stelt dat eventuele fraude door justitie moet worden onderzocht.
Vion wijst op de journalistieke methoden van Zembla. “We hebben in het voortraject alle informatie gestuurd waarom ze vroegen. Opeens komt er dan een mail met drie aantijgingen. We zouden frauderen met sterrenvlees, we zouden controles frustreren en er zou een intimidatiecultuur heersen. We kregen geen nadere informatie over wie en wat en waar”, aldus communicatiedirecteur van Vion Marc van der Lee. “Het is dan vrijwel onmogelijk om adequaat te kunnen reageren.”
De situatie is nu al voor de uitzending zo dat Vion een flinke imagodeuk heeft opgelopen. Dat geldt ook voor de Dierenbescherming met zijn Beter Levensysteem. In het kielzog van deze partijen heeft in feite de hele Nederlandse varkenssector een forse imagoschade opgelopen. Of de aantijgingen terecht zijn valt met geen mogelijkheid te zeggen.
En Zembla? Dat heeft voor zichzelf in ieder geval gezorgd voor een hoog kijkcijfer via een uitgekiende strategie.

Laatste reacties

  • krulsaart

    Die 'medewerkers' van VION hebben waarschijnlijk al een tijd geleden gehoord gekregen dat ze kunnen vertrekken vanwege reorganisatie. Als over een tijdje blijkt dat deze gasten niet meer bij VION werken zal het verhaal wel worden dat ze eruit moetsen vanwege deze uitzending.

  • w v gemert

    Goede analyse, de kijkcijfers zijn het belangrijkst voor de VARA. Het bedrijf VARA heeft een aantal jaren geleden al eens miljoenen schade vergoeding moeten betalen voor een gemanipuleerde uitzending waaraan toen het bedrijf aan kapot gegaan is en de VARA bijna ook (helaas niet helemaal )

  • geen boer

    ik neem aan dat de juridische afdeling van VION dit niet over zijn kant laat gaan. Onterechte imagoschade aan een bedrijf met een miljardenomzet kan duur worden. Ik neem aan dat de VARA haar gelijk voor het gerecht moet gaan bewijzen, indien zij hierin niet slagen hebben ze een probleem, naar ik mag hopen.

  • agratax2

    geen boer. Stel dat de VARA gelijk heeft en Vion krijgt door deze imao schade de genade klap. Wie is de grootste verliezer? De boeren kunnen leveren aan collega bedrijven in bv. Duitsland, maar de werknemers en de aandelhouders kunnen geen kant op. Voor de BV Nederland geldt dat ook zij een grote aderlating moeten doen in het mislopen van inkomstenbelastingen en sociale uitkeringen betalen aan e werkeloze VION medewerkers plus het mislopen van de export inkomsten.
    Wie is nu gebaad bij een uitzending als deze?? Nederland als geheel niet!

  • bankivahoen

    Zie als voorbeeld de kalkoen sector, voorheen een florerende bedrijfstak nu sinds er geen een slachterij meer over is in Nederland een sector met nog geen 45 bedrijven meer over! Einde oefening dus binnenkort.

  • Nieuwenhuizen,C

    Het betreft inderdaad imagobeschadiging of het nu waar is of niet. Persoonlijk sta ik niet helemaal raar te kijken van de aantijgingen..er wordt genoeg gerommeld! Ook voor de hele keten is dit geen goeie reclame! Blij dat er nog mensen zijn die wel een transparante keten er op na willen houden: zie http://www.weekvandesmaak.nl/2013/07/alle-12-finalisten-held-van-de-smaak-verkiezing-bekend/

  • koestal

    Zembla wil Vion kapot maken met anonieme tipgevers,straks weer honderden werklozen er bij ,wat een succes !

  • koestal

    de consument kijkt alleen maar naar de prijs,dit gezeur is zo weer vergeten

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.