Home

Achtergrond 483 x bekeken 1 reactie

Babyvoeding helpt Nestlé en Danone op beurs

De prijs van het aandeel Nestlé is de afgelopen week 2 procent gestegen. Het aandeel is sinds de aanvang van het jaar 10 procent gestegen, om vervolgens in april terrein te verliezen vanwege tegenvallende kwartaalcijfers.

Nestlé presenteerde de laagste groei sinds 2009. De afzet van babyvoeding steeg echter 10 procent en biedt wellicht hoop op een verdere koersstijging. De Chinese import van melkpoeder stijgt snel.
In 2008 stierven in China talloze baby’s door vergiftiging van babyvoeding met melamine, een chemisch product. Chinese consumenten verloren vertrouwen in binnenlands geproduceerde babyvoeding. Na een periode van spectaculaire exportgroei naar China normaliseerde de markt weer enigszins. In januari dit jaar kwam de angst voor binnenlands product terug toen resten van kunstmest in babyvoeding werden aangetroffen, hoewel het in dit geval geen gevolgen had voor de volksgezondheid.
Nestlé beweegt nu vlakbij een koers van 68 Zwitserse franc (€54,40). In de laatste 52 weken bedroeg de laagste koers 53,80 franc terwijl de top 70 franc bedroeg. Analisten van Sanford Bernstein hanteren een koersdoel van 71 franc, net als de meeste grote banken. RBC Capital denkt dat een opleving naar 80 franc mogelijk is. De meeste analisten adviseren aandelen Nestlé vast te houden, terwijl een minderheid een koopadvies afgeeft.
Het aandeel Danone bewoog niet veel, maarde koers van 58 euro betekent voor investeerders die in januari instapten wel een winst van 20 procent. Het betreft voor het bedrijf de hoogste koers sinds 2008. De Franse producent van onder meer babyvoeding, yoghurt en water kocht deze week een belang van 92 procent in Happy Family, een middelgrote Amerikaanse producent van biologische voeding.
Het bedrijf realiseerde vorig jaar een bescheiden omzet van 60 miljoen dollar (46,65 miljoen euro) maar analisten denken dat Nestlé 4 tot 5 keer de jaaromzet heeft betaald voor het belang.  Happy Family claimt een marktaandeel van 4 procent op de Amerikaanse babyvoedingsmarkt. Danone wil niet groeien door grote acquisities te doen, maar juist middelgrote spelers over te nemen in opkomende economieën.
De VS is de derde markt voor Danone.

Eén reactie

  • koestal

    Zullen de certificaten van Friesland-Campina ook wel stijgen in waarde

Of registreer je om te kunnen reageren.