Home

Achtergrond 438 x bekeken

Aandeel PepsiCo door het dak

Na een teleurstellend beursjaar is het aandeel PepsiCo omhoog geschoten. Het management van PepsiCo wil vanaf 1 juli tot juni 2016 voor 10 miljard dollar eigen aandelen terugkopen.

Daarmee zal het dividend op de overblijvende aandelen fors omhoog schieten terwijl investeerders ook de kans geboden wordt nu op grote schaal hun aandelen te verzilveren.
Op een koers van ruim 75 dollar staat het aandeel nu op het hoogste niveau sinds januari 2008. Wie in februari 2009 instapte, kan nu verkopen met 25 procent winst. Financieel directeur Hugh Johnston stimuleerde de koers verder door te benadrukken dat PepsiCo niet in de markt is voor grote, dus dure, overnames.
De resultaten over het vierde kwartaal helpen natuurlijk ook. CEO Indra Nooyi werkte in 2012 naar een gezondere productmix, wat leidde tot veel kritiek, maar in het vierde kwartaal wist PepsiCo toch met succes prijzen voor producten van cola (Pepsi) tot chips (Frito-Lay) te verhogen zonder serieuze prijsuitval. De winst steeg 17 procent en de onderneming rekent voor 2013 op een winstgroei per aandeel van 7 procent.
Voedingsconcerns als PepsiCo en Unilever verslaan over een langere periode de algemene beurstrend maar hoge grondstofkosten aten de winst in 2012 grotendeels op. Dat gold zeker voor General Mills, de eigenaar van het grootste yoghurtmerk ter wereld, Yoplait, en Cheerios. General Mills won vorige week terrein toen bekend werd dat Heinz voor een recordbedrag wordt overgenomen.
Hierdoor wordt gespeculeerd dat wellicht meer overnames in de voedingsbranche op stapel staan. General Mills moet volgens analisten, die het aandeel recent minder hoog waarderen, wel afrekenen met een tweetal kwalen: de volumes ontbijtgranen op de Amerikaanse markt moeten omhoog en prijzen voor yoghurt langdurig laag houden omdat in de recente maanden is gebleken dat de consumenten hoge prijzen niet accepteert.

Of registreer je om te kunnen reageren.