Home

Achtergrond 1042 x bekeken laatste update:23 dec 2013

Sander van der Laan (1968)

AH-baas moet marktaandeel terugwinnen.

Aan Albert Heijn valt een bijzondere eer toe: voor consumenten is ze nummer één, maar tegelijk is de keten pispaaltje voor zowel dierenbeschermers als voor boeren. De Zaandammers zien zichzelf vooral als voortrekker van het biologische segment en verduurzaming van de keten, maar eenmaal aan de onderhandelingstafel met leveranciers geldt het recht van de sterkste. En de sterkste wil altijd zo min mogelijk betalen.

Sander van der Laan is sinds 2010 algemeen directeur van Albert Heijn en sinds 2011 chief operational officer van Ahold Europe, waar ook supermarkten in België en gemakswinkels in Duitsland onder vallen. Van der Laan treedt steeds meer uit de schaduw van de uitgesproken Dick Boer, die zich steeds hardop afvroeg waarom al die kritische boeren nog in de rij staan om te leveren.

In 2013 stond Van der Laan aan de basis van een kleine prijzenoorlog door prijzen voor 1.000 A-merken te verlagen. Het doel was een antwoord te formuleren op de Duitse discounter Lidl, die al jaren het beste versschap presenteert en in de crisis steeds meer klanten weet te binden. Albert Heijn kon ook met de prijzenoorlog niet voorkomen dat toch weer een klein beetje marktaandeel verloren ging.

 

FUNCTIE

• chief operational officer Ahold Europe

Of registreer je om te kunnen reageren.