Home

Achtergrond 988 x bekeken laatste update:23 dec 2013

Marc Jansen (1967)

Verdediger van de supermacht.

Het paardenvleesschandaal bood Marc Jansen als meesterlobbyist van de supermarkten de kans leveranciers eens stevig aan te pakken. Supermarkten mogen dan keihard onderhandelen over prijs en slechts mondjesmaat duurzaamheidsinitiatieven steunen, grootschalige fraudeurs zijn het niet, aldus Jansen. Geen straf is te hoog voor vleesmengers, aldus Jansen, die zich dit jaar verder beperkte tot zijn bekende adviezen aan boeren: vergeet marktmacht, onderneem en vraag geen kostenvergoeding.

Tegelijk lijkt de druk op de ‘supermacht’ groter te worden. EU-rapporteurs noemen de macht van de Europese supers zorgelijk groot. In Nederland buitelen politici over elkaar heen om schande te spreken van de behandeling van leveranciers. Jansen ziet deze tendensen als succes van de ‘platte belangenbehartiging’, door oud-werkgever LTO. In feite erkent Jansen daarmee aan de verliezende hand te zijn.

 

FUNCTIE

• directeur Centraal Bureau 
Levensmiddelenhandel

 

NEVENFUNCTIES

• bestuurslid Productschappen Zuivel, Tuinbouw, Margarine Vetten en Oliën, Akkerbouw, Vee en Vlees, Pluimveevlees en Eieren.

• bestuurslid Top Instituut Food and 
Nutrition

• bestuurslid Stichting Ik Kies Bewust

• bestuurslid Kwaliteits Controle Bureau Groente en Fruit

• bestuurslid Stichting SKAL

• voorzitter ad interim Alliantie Verduurzaming Voedsel

• lid Raad voor Dieraangelegenheden

Of registreer je om te kunnen reageren.