Home

Achtergrond 2246 x bekeken 5 reacties

Invoering van nieuwe gelijke hectarepremie is nog geen gelopen race

De meningen over het nieuwe toeslagensysteem verschillen sterk in Den Haag. Daardoor zijn definitieve besluiten over bijvoorbeeld de gelijke hectarepremie nog ver weg.

Bedrijven die nu per hectare een hoge bedrijfstoeslag ontvangen, gaan vanaf 2015 geleidelijk naar de gelijke hectarepremie in 2019. Dat is ten dele goed nieuws voor bedrijven die nu toeslagen ontvangen van soms ver boven 1.000 euro per hectare. De daling van het inkomen gaat dan in ieder geval geleidelijk voor bedrijven met vleesvee, telers van zetmeelaardappelen en intensieve melkveebedrijven. Voor vleeskalverbedrijven met geen of weinig grond zijn de bedragen per hectare vaak nog hoger, dus ook de inkomens.
De hoge toeslagen zijn een erfenis van toeslagrechten in het verleden, toen nog gebaseerd op een koppeling aan dieren, melkproductie en bijvoorbeeld het areaal gewassen. Met de systematiek die staatssecretaris Sharon Dijksma onlangs aankondigde streeft ze naar een ‘maximaal geleidelijke overgang’. Maar uit reacties van bijvoorbeeld vleesvee- en vleeskalverhouders blijkt dat de pijn daarmee niet weggenomen is.
De eerste uitzondering is er overigens al, waarmee in feite weer een soort gekoppelde steun ontstaat. Dat is de zogenoemde graasdierpremie voor runderen en schapen die worden geweid in natuurgebieden waarvoor de veehouder zelf geen betalingsrechten kan krijgen. Deze regeling moet nog uitgewerkt worden. Er zit een groen randje om, maar het gaat ook ten koste van het budget voor andere bedrijven.
Inmiddels is duidelijk dat de geleidelijke overgang ook betekent dat de vergroeningspremie geleidelijk naar de gemiddelde vergroeningspremie van ruim 120 euro per hectare in 2019 gaat. De totale hectarepremie gaat naar circa 385 euro in 2019. Daarbij is de vergroeningspremie altijd 30 procent van de totale hectarepremie, mits aan de vergroeningseisen wordt voldaan.
Het betekent wel dat bedrijven die in de eerste jaren nog een hoge overgangspremie ontvangen, ook een relatief hoge vergroeningspremie ontvangen ongeacht de moeite die ze daar in de praktijk voor doen. Het omgekeerde geldt ook: bedrijven die nu nog geen of een lagere premie ontvangen dan het gemiddelde bedrag van rond de 400 euro groeien zo langzamer toe naar de gelijke hectarepremie in 2019.
De systematiek is een keuze die is gemaakt en dat is te verdedigen, zoals Dijksma ook doet in haar brief. Maar de vergroening ligt nog voor de invoering onder vuur. Het gaat niet ver genoeg en de Nederlandse boeren kunnen er te makkelijk aan voldoen, menen onder meer Groenlinks en Partij voor de Dieren.
LTO Nederland wil juist meer praktische mogelijkheden, zeker voor de invulling van de zogenoemde natuurbraak op 5 procent van het bouwland.
Deze week debatteert de Tweede Kamer over het inkomenstoeslagensysteem en andere onderdelen van het Gemeenschappelijke Landbouwbeleid. Over onder meer vergroening en de overgangsregeling lopen de meningen ver uiteen. Dat maakt definitieve invoering nog geen gelopen race.

Zelf berekenen

Op boerderij.nl staat een rekenmodel voor een indicatieve berekening van de waarde van de nieuwe betalingsrechten. De berekening is gebaseerd op de waarde van de toeslagrechten (eigendom inclusief verhuurde rechten) die een boer in het aanvraag jaar 2014 heeft.

Laatste reacties

  • Schaapje

    Hup, in een keer invoeren - geen gezeur over zachte landing.
    Voor intensieve bedrijven zoals kalverhouders etc. kan een premie komen van gemiddeld x wat niet boven de gemiddelde hectaresteun uitkomt. Het is te zot voor woorden dat er nu nog door bijvoorbeeld boeren geld wordt ontvangen op basis van bijvoorbeeld zoogkoeien of stierenpremie die ze al jaren niet meer hebben op het bedrijf. Bedrijven die nu weinig ontvangen gaan er dan op vooruit, die willen ook misschien wel eens wat meer investeren en innoveren......

  • famtillemans1

    ben het helemaal mee eens schaapje dat je bedrijven die nu niks meer hebben wat mee het verleden te maken heeft te stimuleren !

    maar er zijn ook bedrijven die nog steeds het zelfde of meer hebben en die worden nu de dupe van alles ! met geen subsidies is voor ieder het beste maar dan in heel europa!!!!!!!!!! en niet nederland weer braafste jongetje van de klas willen zijn !!! en ik ben bang dat straks al het geld toch weer naar de oude gepensioneerde en verhuurende boeren gaat is t niet direct dan indirect via de pacht !!!!
    dijksma zal er snel spijt van krijgen heeel snel !! eenmaal een sector kapot dan heb je hem zomaar niet terug

  • mbm

    Het geld moet juist gaan naar de actieve boer en NIET naar de 'stopper' die alleen land houdt en wat vaag vee om de premies maar te beuren en dát is nu wat juist gebeurt. Een flat rate heeft niets te maken met productie maar is een maatregel die verband houdt met de politieke opvatting over grondgebondenheid. Onverkoopbaar in een land met relatief weinig grond. Onacceptabel dat in omringende landen wel een koppeling overeind wordt gehouden. Aanpassen, en SNEL!

  • info36

    Het nieuwe GLB is veel eerlijker dan het oude en moet daarom eigenlijk direct ingevoerd worden!

  • landboer

    Vraag me af of het eerlijker is, ben bang dat het bij de verpachter terecht komt,en of dat de bedoeling is?

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.