Home

Achtergrond 592 x bekeken laatste update:15 okt 2013

Ideeën aanscherpen op Nyenrode

De Nyenrode Business Universiteit lijkt voor ambitieuze agrariërs niet meteen de meest voor de hand liggende keuze. Toch valt er veel te halen, van masterclasses tot een complete opleiding.

Tiny Schepers uit Nuenen brengt met drie collega-varkenshouders merkvlees onder de naam Heyde Hoeve op de markt. Schepers scherpte zijn ideeën over bedrijfsvoering en het unieke concept tijdens een vierjarige MBA-cursus aan Nyenrode Business Universiteit.


Waarom koos u voor een opleiding aan Nyenrode?
“Eigenlijk waren er twee redenen toen ik in 2008 begon. Ik had, mede door het vroege overlijden van mijn vader, op jongere leeftijd geen kans om te studeren, terwijl ik wel altijd de latente behoefte voelde. Ten tweede was ik bezig met een toenemend complex initiatief: het op de markt brengen van merkvlees. De studie liep vrijwel parallel aan het ontwikkelen van de business-case.”

Nyenrode heeft niet echt een agrarische naam…
“Dat was ook één van mijn zorgpunten. Kom ik terecht in een cultuur die niet bij me past? Al snel merkte ik dat de universiteit wel degelijk een sterke reputatie heeft bij het opleiden van bijvoorbeeld coöperatieve bestuurders. Ik kreeg onder meer college van topbestuurders – inclusief CEO’s – van FrieslandCampina, Vion, Suiker Unie en Rabobank. Naast de stof was de interactie met andere studenten misschien wel van even groot belang. Je ontmoet allerlei mensen die met de ontwikkeling van een bedrijf bezig zijn.”

Wat is het belangrijkste geweest dat u heeft geleerd en heeft kunnen toepassen in het bedrijf?
“Ik heb inzicht gekregen in hoe zaken elkaar beïnvloeden en hoe andere schakels in de keten functioneren. Je leert dat voor een varkenshouder het gras elders inderdaad altijd groener is, maar ook niet altijd even groen. De vaststelling dat duurzaamheid alleen onvoldoende is om succesvol te zijn, was voor mij wel een eyeopener. Duurzaamheid is maar het begin. Je hebt duurzaam onderscheidend vermogen nodig. Ons concept is dan ook grotendeels gebaseerd op lekker vlees en niet alleen op duurzaam vlees.”

Zou u anderen adviseren een dergelijke opleiding te volgen?

“Op zichzelf wel, maar het kost geld en tijd, dus dat hangt af van de situatie van de persoon of het raadzaam is om een hele opleiding te volgen, of enkele modules of Masterclasses. Ik stel vast dat je als ondernemer wordt geboren. Ik ken hier in Nuenen ondernemers met 1.500 man personeel die de lagere school niet hebben afgemaakt. Maar het kan je zeker helpen op een gestructureerde wijze de onderneming te sturen.”

Hoe ontwikkelt Heyde Hoeve zich?
“Eigenlijk wel goed. Ons assortiment breidt zich uit naar vleeswaren en we werken aan ‘co-branding’, waarbij bijvoorbeeld grondstoffen van Heyde Hoeve worden gebruikt voor worstenbroodjes en gehaktballen. Het is voor ons heel belangrijk dat de smaak goed valt en het is daarom hoopgevend dat op nationaal en internationaal niveau producten met onze grondstof culinaire prijzen hebben gepakt.”


Boerderij organiseert samen met Nyenrode Business Universiteit de masterclass Bedrijfsvoering in agrarisch bedrijf. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.


Of registreer je om te kunnen reageren.