Home

Achtergrond 258 x bekeken

Kellogg wint door succes Pringles

Nadat de herverkiezing van de Amerikaanse president Barack Obama leidde tot koopwoede op de beurzen, richten beleggers zich weer op begrotingsproblemen in de VS en de Eurocrisis. Woensdag was op de Amerikaanse beurs sprake van een ware uitverkoop. Ook vrijwel alle 25 bedrijven op de Boerderij Index verloren terrein ten opzichte van vorige week. Dat gold niet voor Kellogg.

Het aandeel Kellogg won op weekbasis 3,5 procent en staat nu op het hoogste niveau sinds oktober 2011. De onderneming, bekend van ontbijtgranen maar ook Pringles-chips, profiteert van groei in opkomende economieën. Kellogg verdient driekwart van zijn omzet buiten de thuismarkt, de VS. Daarbij scoren de snacks van Kellogg beter dan de ontbijtgranen, hoewel ook met deze producten in het laatste kwartaal een omzetgroei van 5 procent is gerealiseerd.
Volgens bestuursvoorzitter John Bryant heeft Kellogg zich ook met succes ingespannen meer en betere ruimte te krijgen in de schappen van supermarkten, drogisterijen etc. De vorige eigenaar, Procter & Gamble, heeft het merk enigszins verwaarloosd, suggereert Bryant. Tegelijk waarschuwt Bryant dat Pringles niet tot wonderen kan leiden op de balans van Kellogg. Daarvoor is concurrent Frito-Lay te sterk.
Kellogg biedt een dividend van 3 procent en ziet er daarmee vrij appetijtelijk uit voor investeerders. Niet iedereen is overtuigd: in de laatste jaren ontsloeg de Amerikaanse onderneming volgens Bryant zoveel mensen dat de voedselveiligheid in gevaar kwam. Het leidde in 2010 tot een dure terugroepactie van 1 miljoen dozen en nog staat 70 miljoen dollar aan kosten geboekt om het productieproces te verbeteren.
JBS won licht aan waarde nadat de Braziliaanse slachter bekendmaakte een kippenslachter over te nemen voor een kleine 60 miljoen euro. De laatste kwartalen geldt: de schuld blijft hoog maar omzet en winst groeien. Het aandeel staat beweegt al weken nabij de 6,7 real maar tikte eerder dit jaar een top aan van 8,35 real.

Of registreer je om te kunnen reageren.