Home

Achtergrond 388 x bekeken

Danone op laagste koers sinds juni

Europese beurzen krabbelen na een moeilijke, wisselvallige week weer op.

Analisten verwachten dat Spanje spoedig steun zal aanvragen bij de Europese Commissie, waarmee economisch herstel dichterbij lijkt.

Niet iedereen is gerust: een analist van Commerzbank waarschuwt dat de gang naar het Europese noodfonds een gevaarlijk precedent kan scheppen. De Boerderij-Index laat een vrij positief beeld zien.

Zeventien koersen zijn op weekbasis gestegen en slechts 7 verloren (en dan nog beperkt) terrein.

Eén aandeel is uit de index weggevallen: Kraft Foods. Het bedrijf is opgesplitst in een snackgigant met wereldwijde ambities, Mondelez, terwijl Kraft Foods zich toelegt op voedingsproducten als kaas en vlees voor de Noord-Amerikaanse markt. Mondelez is vooralsnog het meest populair bij beleggers en er zijn al geruchten dat de onderneming goed zou passen bij Frito-Lay, de snack-tak van PepsiCo.

Mondelez wordt geleid door Irene Rosenfeld, die eerder Kraft Foods bestuurde en kent een sterke aanwezigheid in Brazilië, Rusland, India en China. De aandelen van PepsiCo bewegen momenteel rond de 70 dollar, nog onder de top van 73 dollar die dit jaar is neergezet. Een overname kan volgens analisten de beurskoers van PepsiCo met 10 procent omhoog stuwen, al is de koerswinst afhankelijk van de overnameprijs.

Danone boekte deze week het grootste verlies: 3,8 procent. Het aandeel van de Franse zuivelonderneming staat met een koers van net boven de 47 euro op het laagste niveau sinds juni. Het aandeel wordt geraakt door het lage consumentenvertrouwen in Europa en een verlaging van de winstverwachting in de zomer.

In de laatste 52 weken noteerde Danone een laagste koers van €44,37 terwijl een hoogste koers van 55 euro werd genoteerd. De bank Barclays heeft een koersdoel van €49,55, terwijl de analisten van AlphaValue opvallend genoeg deze week een koersdoel van bijna 58 euro handhaafden. Het optimisme is wellicht mede het gevolg van Danones deze week bekendgemaakte ambitie de binnenlandse afzet van babyproducten en medische producten te verdubbelen in drie tot vier jaar tijd.

Of registreer je om te kunnen reageren.