Home

Achtergrond 189 x bekeken

Witlof profiteert niet van acties in winkels

In het overzicht van winkelacties van het Productschap Tuinbouw staan zes acties met witlof. Dat moet een teler gelukkig prijzen.

Het artikel is traditioneel afhankelijk van promotieplannen van de Nederlandse winkels. Nettorama is met 1 euro voor 1 kilo de scherpste aanbieder, nog voor Lidl dat 59 cent vraagt voor een pond.

Nettorama en in mindere mate Lidl zijn kleine spelers op de Nederlandse afzetmarkt. Dat verklaart deels de vlakke prijsontwikkeling deze week. Handelaren noemen uitbetaalprijzen van 40 tot 45 cent voor de superklasse van het kort grove segment. Dat is voor onverpakte lof, netto productprijs. Het is geen beste prijs.

Een verklaring voor de matige prijsvorming lijkt de slechte exportmarkt. Ook signaleert een handelaar stevige kilo-opbrengsten bij de teelt met nieuwe pennen. Aanbod is er dus nog genoeg.

Toch blijft de kracht van winkelacties groot. Die ene actie met spruiten bij C1000 zorgt voor voldoende volume-omzet. De consument laat zich door het weer beïnvloeden, maar vooral door de prijs, meldt C1000.

Met de meer dan lauwe markt van de laatste weken zijn de spruitenvoorraden niet groot. Het verschil tussen A- en B-spruiten is enkele centen.

Prognose: de prijzen zijn stabiel.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.