Home

Achtergrond 188 x bekeken

Met aardappelactie meer volume draaien

Het gaat de afzetpartijen om volume draaien. Bij de binnenlandse afzet van tafelaardappelen was januari een erg gunstige maand.

De volumes zijn gestegen door echt scherpe aanbiedingen. Het helpt partijen van de markt te halen waarvan de houdbaarheid onder druk komt.

De handel verwacht dat de supermarkten aan acties vasthouden om zo klanten te trekken. Het lijkt een passende actie bij de crisis; met actieprijzen tussen de 10 en 20 cent per kilo eten gezinnen relatief goedkope maaltijdcomponenten.

De vraag is waar de grotere volumes vandaan komen. Is er sprake van verschuiving? In 2011 was dat in ieder geval niet het zo en de aardappelprijzen waren al flink vriendelijker in het najaar van 2011 ten opzichte van 2010. Voor Nicola vraagt Jumbo nu prijzen van rond de vijftig cent per kilo (al zijn goedkopere zakken met basistafelaardappelen ook vaak gevuld met dit ras). Vorig jaar was die kiloprijs 78 cent, in 2009 lag dat overigens rond de 40 cent.

Er was in 2011 geen verschuiving van kant-en-klaar naar ’vuile aardappelen’. Het lijkt erop dat de interesse voor de acties met ’vuile aardappelen’ de krimpende verkopen van de laatste jaren kunnen stuiten.

Een verbetering van de markt is te verwachten over een aantal weken, als de vraag naar mechanisch gekoelde partijen toeneemt. Koude kan de markt al eerder verlichten. Dat zou de uitvoer naar Oost-Europa laten stijgen, is de verwachting. Op het vlak van telersprijzen is nu geen wilde beweging te verwachten. Het prijsniveau ligt tussen de vijf en tien euro.

Prognose: stabiele markt.

Of registreer je om te kunnen reageren.