Home

Achtergrond 93 x bekeken

Klant wil vooral 'echte aanbiedingen' van z’n supermarkt

De grote Britse supermarkten hebben traditiegetrouw in deze eerste weken van januari een beeld geschetst van de gang van zaken rond de Kerst. De een doet het goed, de ander doet het een stuk minder. Duidelijk is dat de beter presterende winkels voortdurend met aanbiedingen strooien terwijl de zaken die slechter draaien de klant vooral met lagere vaste prijzen proberen te verleiden.

De beste prestaties zijn neergezet door Sainsbury’s, op dit moment de nummer drie onder de Britse supermarktketens. Die winkelier wist de vergelijkbare verkopen met 2,1 procent op te voeren, een duidelijke plus.

Sainsbury’s staat niet bepaald bekend als goedkoop maar heeft de klant kennelijk toch weten te lokken met haar vele halve-prijs of twee-voor-een acties. ”Ondanks de economische problemen hebben we de beste kerst uit onze geschiedenis achter de rug”, aldus een tevreden topman Justin King.

Bij Morrisons, nummer vier in het rijtje, gingen de verkopen nog net omhoog. In een door topman Dalton Philips als zeer moeilijk omschreven klimaat wist dit bedrijf rond de kerst 0,7 procent meer omzet te draaien. Ook Morrisons staat bekend om zijn winkel vol aanbiedingen die ook met de regelmaat van de klok op tv worden aangekondigd.

Ook warenhuis en foodretailer Marks & Spencer verkocht in z’n winkels vol ’special offers’ meer levensmiddelen. Verder valt aan te nemen valt dat dat ook geldt voor de nummer twee, Asda, maar dit bedrijf maakt als dochter van het Amerikaanse WalMart geen cijfers bekend.

Bij de tot nu toe onbetwiste marktleider Tesco is het echter een heel ander verhaal. Tesco was tot nu toe altijd een succesverhaal, maar moest over de afgelopen kerst een daling van de Britse verkopen met een zware 2,3 procent melden. Hoewel het buiten Groot-Brittannië bij deze derde retailer ter wereld nog wel goed tot soms zelfs uitstekend gaat, waarschuwde Tesco toch al vast dat de winst tegen zal vallen.

De pas kortgeleden aangetreden CEO Philip Clarke steekt zijn teleurstelling over de slechte resultaten op de thuismarkt niet onder stoelen of banken: ”We hebben gewoon slecht gedraaid.”

Clarke geeft toe dat zijn strategie, het over een breed front verlagen van de prijzen met een paar centen onder het motto The Big Price Drop, de klant niet kan overtuigen. De Brit wil in de huidige economische malaise gewoon duidelijke voordeeltjes binnen halen, iets wat ongetwijfeld ook geldt voor de Nederlander die z’n karretje bij Albert Heijn of de C1000 vult.

Of registreer je om te kunnen reageren.