Home

Achtergrond 230 x bekeken

Groeikansen Coforta vooral in buitenland

Met het uitblijven van een fusie in Nederland en de recente afsplitsing van 80 telers liggen voor coöperatie Coforta met handelshuis The Greenery meer kansen voor groei buiten de grens. De coöperatie stelt geen extra energie te steken in buitenlandse groei. Toch wordt daarvan wel resultaat verwacht.

Bij de aanstelling van commercieel directeur Bart Merkus stelde het handelshuis The Greenery dat uitbreiding van de hoofddirectie ondermeer nodig was voor een verdere uitbouw van de buitenlandstrategie. Volgens de afzetorganisatie hoeft dat niet te betekenen dat de hoofddirectie actiever in het buitenland zal kijken naar nieuwe leden of samenwerking met partners uit de groentenafzet. Dat buitenlandbeleid bestond al. “We zijn een internationale organisatie. We willen onze internationale positie behouden en waar mogelijk versterken. Daar kan de commercieel directeur aan bijdragen”, aldus een woordvoerder.

Anton van Garderen, voorzitter van afdeling Midden-Nederland denkt dat er wel kansen in het buitenland liggen. “We gaan niet doelbewust in het buitenland kijken, maar kijken waar we kunnen groeien. Als dat lastig is in Nederland is het misschien wel makkelijker over de grens.”

Met het lidmaatschap van het Britse Cornerway Nursery is het areaal tomaten van buitenlandse leden van Coforta (The Greenery) nu gegroeid naar 50 hectare. Met twee grote tomatenbedrijven in Engeland ligt daar de focus van het buitenlandse beleid. Met telers in Frankrijk en Duitsland praat de afzetorganisatie nog. Dat hoeft niet gelijk tot lidmaatschap te leiden, stelt een woordvoerder. “Het kan zijn dat we eerst een jaar samenwerken. Dat deden we met Cornerway Nursery ook.”

Dat juist in die markten gezocht wordt naar buitenlandse leden is het gevolg van de toegenomen nationale sentimenten. Ook in Frankrijk is lokaal product een vereiste geworden. Overigens is Cornerway Nursery voorlopig nog het enige buitenlandse lid dat er dit jaar bij kwam.

In Nederland liggen de fusiepartners niet meer voor het oprapen. Het bundelingsmodel binnen Coforta trok geen partners. Van Garderen: “Je kunt niemand dwingen tot bundeling.” In bundeling gelooft topman Philip Smits ook niet meer direct, wel in fusie. Maar mogelijke partners als Best Growers Benelux en Versdirect.nl zijn zelf in een fusie verwikkeld. Wel is er bij verschillende productgroepen bij The Greenery sprake van aanwas van nieuwe leden. Dat was in 2011 vooral zo bij hard- en zachtfruit. Bedrijven zien heil in het concept van clubrassen, waaronder één Frans fruitbedrijf. Dat compenseert ruimschoots het aantal stoppers in deze productgroep, stelde de afzetorganisatie eerder.

Per 1 januari splitste juist een groep van 81 glasgroentetelers af naar Fresq Fresh Conneqt. De vier telersverenigingen Prominent, Paprika NL, Green Diamonds en Purple Pride (gezamenlijke omzet is 216 miljoen euro) verwachten daar commercieel meer ruimte te krijgen en direct supermarkten te kunnen beleveren. Binnen Coforta (totaalomzet 1,8 miljard euro en ledenomzet in 2010 circa 0,75 miljard euro) konden ze dat alleen via handelshuis The Greenery. De verhouding tussen de ledenomzetten van Nederlandse en buitenlandse Cofortaleden zal door het vertrek snel verschuiven. Telers moeten ook niet meer teveel denken in grenzen. Van Garderen: “Je kunt tot Tsjechië rijden en niemand houdt je aan. Het is een Europese markt.”

Met de aanstelling van Merkus is de nieuwe commerciële structuur van product units bij The Greenery rond. Afgelopen jaar paste The Greenery de afzetstructuur aan naar zeven productunits. Zo had de productunit glasgroente een omzet van 400 miljoen euro. Elke productunit heeft een commercieel team dat samen met telers verkoopplannen uitwerkt. Merkus wordt verantwoordelijk voor deze teams.

Merkus heeft een zwaar pakket met sales en sourcing. De functie is daarom in de hoofddirectie ondergebracht.” Hij zal - gezien zijn pakket - meewerken aan het vinden van buitenlandse telers omdat steeds meer supermarkten lokale teelt willen.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.