Home

Achtergrond 2657 x bekeken

Olympic Food wil sterke band telers

De Olympic Food Group (OFG) groeide in tien jaar van een kleine importeur van Grieks fruit uit tot een multinational die in 2010 420 miljoen euro omzet realiseerde. Directeur en eigenaar Thijs van den Heuvel zoekt meer samenwerkingsverbanden met telersgroepen.

De Olympic Food Group (OFG) realiseerde in 2010 een omzet van 420 miljoen euro. De twaalf dochterbedrijven doen zaken over de hele wereld en verwierven vaste verbanden met onder meer Tesco, Edeka, Carrefour, Delhaize en Albert Heijn. Wat eigenaar en directeur Thijs van den Heuvel betreft, groeit het bedrijf in de komende jaren verder tot een omzet van 1 miljard euro. Bij de groei spelen samenwerkingsverbanden met telersverenigingen een cruciale rol, aldus de topman.

De Olympic Food Group (OFG) komt voort uit Olympic Fruit. Dat bedrijf is in 2001 door Thijs van den Heuvel opgezet als importeur van Grieks fruit. Het begin, met 80 vierkante meter, drie medewerkers en een omzet over het eerste jaar van 30 miljoen, was charmant, herinnert Van den Heuvel zich nog. Hij startte het bedrijf na twintig jaar commercieel directeur te zijn geweest van Hagé International.

De keuze voor Griekenland was pragmatisch. The Greenery had Hagé International overgenomen en bedongen dat Van den Heuvel drie jaar lang niet op de Benelux-markt actief zou zijn. ”In Spanje en Italië werden ketens al in de jaren 90 gemoderniseerd en kwamen de teelt, handel en supermarkt tot afstemming. In Griekenland, dat echt uitstekende producten maakt, werd nog op de traditionele wijze zaken gedaan. Ik kende Griekenland al uit mijn tijd bij Hagé, maar verdiepte me verder in het land en de taal en zette een moderne keten op. Het werd een ’unique selling point’.”

Nog geen anderhalf jaar na het opzetten van Olympic Fruit, kocht Van den Heuvel zijn deal met The Greenery af. ”Het was een risico , maar ik dwong respect af.” Het bedrijf groeide en doorbrak in 2006 de grens van 100 miljoen euro omzet. In de jaren erna werden bedrijven door Van den Heuvel zelf opgezet toegevoegd en overgenomen zodat in 2008 de Olympic Food Group een feit werd.

De Griekse afhankelijkheid verdween goeddeels. Zelfs bij Olympic Fruit wordt nog slechts 15 procent van de omzet gerealiseerd met Griekse producten. Met de crisis in Griekenland heeft dat volgens Van den Heuvel niks te maken. ”Als je importeert, zit je aan de goede kant.” Van de twaalf bedrijven zijn TNI, Olympic Fruit en Hoofdman-Roodzant met een gezamenlijke omzet van ruim 300 miljoen euro de belangrijkste spelers. Het is volgens Van den Heuvel belangrijk dat bedrijven hun identiteit kunnen behouden. Van verregaande integratie en komen tot één vast merk kan volgens de topman geen sprake zijn.

”Elk bedrijf wordt gemaakt door de mensen. Zonder mensen heb je stenen. Bij handelsbedrijven is het belang nog groter doordat handelaren door de jaren heen een vertrouwensrelatie opbouwen. Die vertrouwensrelatie is essentieel omdat bij vers snel zaken moet worden gedaan. Dan is er niet altijd tijd om alles in contracten vast te leggen, om transacties af te dekken. Als je streeft naar vertrouwen, streef je naar langjarige verbanden. Ik heb bij The Greenery 31 bedrijven overgenomen zien worden, en geleerd dat je elke keer ook een cultuur toevoegt. Wanneer daar niet goed mee omgegaan wordt, lopen de mannen die de handel maken weg en ben je terug bij de stenen.”

De groei zet door en Van den Heuvel acht het zeker niet ondenkbaar dat het bedrijf over vijf jaar een omzet realiseert van 1 miljard euro, ’maar het is geen wet van Meden of Perzen’. ”Groei zelf is echter geen eerste doelstelling, maar een gevolg van goed presteren. Het is niet automatisch zo, zoals soms blijkbaar gedacht, dat een bedrijf met groei goed gaat presteren. Ik denk echter wel dat als we goed presteren, de groei voortgezet moet worden, omdat de groothandel steeds meer wereldwijd opereert en concentreert. Hun macht neemt toe, en daarmee de eisen voor bijvoorbeeld de omvang van het assortiment. Bovendien worden ketens complexer.”

De omzet van OFG is illustratief voor de internationalisering. De omzet wordt voor circa 60 procent gerealiseerd met buitenlandse producten. OFG richt zich toenemend op het Midden- en Verre Oosten, waar de markten zich volgens Van den Heuvel sneller ontwikkelen dan menigeen denkt. ”We verkopen al Zuid-Afrikaanse druiven direct aan Chinese afnemers. Je merkt het op beurzen en bij de prijsvorming. De wereld is niet meer gericht op de rijke Noord-Europese markt alleen. Als telers 5 cent meer voor product kan krijgen door in China of Dubai te verkopen, slaat men die kans niet over.” Ondanks de groei van supermarktconcerns en telersverenigingen, blijft de rol van handelsbedrijven volgens Van den Heuvel essentieel. Hij wijst op recente uitspraken van de inkoopmanagers van Tesco, het derde grootste supermarktconcern ter wereld.

De inkoopmanagers stellen in een interview met European Fruit Magazine dat verticale integratie door Tesco geen onderdeel is van plannen. In plaats daarvan wil Tesco met versleveranciers, zowel telers als importeurs, een vergelijkbare relatie opbouwen als met leveranciers als Unilever of Nestlé. Ze kunnen binnen een strategisch alliantie hun producten in meer landen afzetten. Uiteindelijk is voor supermarkten de consument en dus het product doorslaggevend.

De toegevoegde waarde van handelaren zit volgens Van den Heuvel dan weer in het opbouwen van een sterke relatie met telers. ”Dat lukt alleen als je de koek eerlijk verdeelt.” De samenwerking kan ver gaan. TNI is voor 50 procent eigendom van OFG en voor 50 procent eigendom van telersvereniging Fresteem, dat onder Fresq valt. ”Ik verwacht dat dergelijke verbanden meer zullen worden gesloten en verder worden uitgebouwd. De consument wil naar de bron en de teler wil dichter bij de consument komen. De supermarkt doet dan weer liever geen zaken met 83 verschillende leveranciers. Aan de handel is dus de taak het aanbod te vergroten, te bundelen, de voedselveiligheid te garanderen en door de hele keten heen informatie te vergroten.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.