Home

Achtergrond 168 x bekeken 1 reactie

’Niet zomaar uit laag prijsniveau ’

Hij komt uit een groenteboerengeslacht, leerde het klappen van de zweep kennen bij de groothandel en belandde uiteindelijk als hardfruitinkoper bij The Greenery. Recent nam Cees Bregman, na bijna 50 jaar staat van dienst, afscheid.

U heeft het inkooplandschap sterk zien veranderen.
”In het verleden zijn we als inkopers altijd concurrenten op de veiling geweest. Ieder zijn eigen ding. Dat werkte niet. Telers zitten overal in Nederland. Zelfs bij The Greenery konden we niet altijd aan het benodigde volume komen en nog steeds is 55 procent vrije verkoop.”

De markt is ook veranderd.
”Het heeft voor een belangrijk deel te maken met de steeds groter wordende inkooporganisaties. We spreken over zeven à acht supermarktketens die 80 procent van de appels en peren moeten verkopen. Daarbij komt dat de fruitprijzen de laatste jaren sterk zijn gedaald door overproductie. We ontsnappen niet zomaar aan het lage prijsniveau, dat moeten we ons goed beseffen.”

Speelt kwaliteit nog een rol?
”Je gaat zeker terrein verliezen als de kwaliteit niet in orde is. Daarbij is ook van belang dat product op tijd in de opslag terechtkomt. Er zijn telers die gaan speculeren, dat is een risico. Dan krijg je een situatie waarin product in de tweede helft van het seizoen niet meer voldoet aan de kwaliteitseisen.”

Inkoop en teler, dat levert nog wel eens onderlinge frictie op.
”Heel veel telers hebben niet in de gaten wat er voor nodig is om het product in het schap te krijgen. Telers zijn afhankelijk van de commerciële jongens. Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is. Maar ze moeten ook beseffen dat er jongens zitten die heel goed weten wat er in de markt aan de hand is.”

De toekomst voor de clubrassen, is die er?
”In de tijd dat Rubens geïntroduceerd werd, hadden we nog 30 concurrerende rassen. Het is een kwestie van het schap veroveren. Telers willen direct de hoogste prijs. Maar je moet een product tijd geven om in het schap te komen.”

Men is te snel gegaan?
”Er moest wat nieuws komen voor Elstar en Jonagold, dat staat buiten kijf, maar de prijsstelling voor Rubens is in de introductiefase te hoog geweest. Je moet eerst zorgen dat de consument jouw appel gaat eten en dan rustig opbouwen.”

Duitsland kan, buiten calamiteiten om, zichzelf in Elstar voorzien. Jonagold levert een gevecht op prijsniveau met Polen. Maar je moet wel beseffen dat de concurrentie hoogis. Kijk naar een kwaliteitslabel als Pink Lady. Je hebt de Mercedes onder de appels, maar ook nog een BMW en een Audi. Telers hebben zelf altijd het gevoel dat ze het beste product van de wereld verkopen. Maar het is echt zaak om te zorgen dat maat, kwaliteit en prijsstelling in evenwicht zijn.”

De nieuwe afzet-BV, een kans van slagen?
”Dat zal moeten blijken. Van Os is iemand die absoluut bekwaam is. De missie is: Fruit zo breed mogelijk in markt zetten. Het is goed dat er nu een bepaald aanspreekpunt is, dat iedereen hetzelfde wil bereiken.”

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    kees oskam

    kees, een helder verhaal van een 'vakidioot pur sang' we kwamen elkaar de afgelopen 30 mooie jaren vaak tegen en we hadden naast een zelfde voornaam nog wel wat overeenkomsten.

    ga lekker genieten van je vrije tijd en blijf gezond.

    kees oskam

Of registreer je om te kunnen reageren.