Home

Achtergrond 861 x bekeken

BKC International wil alternatief zijn voor VanDrie

Het kersverse BKC International, ontsproten aan BKC Tiel, wil een serieuze concurrent worden voor kalfsvleesintegratie VanDrie. Het heeft een slachterij, een uitsnijderij, een ervaren verkoopteam en veel ambitie. Bovendien liggen er volop kansen, in vooral het rosé-segment, stelt financieel directeur Maikel Speijers.

Voor kalverhouders en handelaren dient zich een nieuw alternatief aan. BKC international begint vanaf eind september/begin oktober met de slacht van rosé-kalveren. Eerst met enkele honderden stuks per week, maar het bedrijf wil al snel opschalen naar 2.000 stuks per week, zegt financieel directeur Maikel Speijers (31).

Wat voor soort kalveren zoeken jullie?
“We zoeken met name de wat oudere rosé’s. Dieren die 10 tot 12 maanden oud zijn. Dat precies anders dan wat de markt momenteel lijkt te vragen, maar wij zien goede kansen voor de afzet van dit vlees. Op zich kunnen we ook ander rosé-vlees gebruiken, maar we zoeken het toch vooral in de Z-categorie.”

Waarom stappen jullie nu in deze markt. Er zijn twee grote spelers in de kalfsvleessector en er zijn afgelopen jaar ook al twee kleinere partijen in de kalverslacht gestapt?
“Wij zien hele grote kansen. Een aantal recente initiatieven in Nederland is gedreven vanuit de mesterij en soms ook met een beperkt afzetkanaal. Wij benaderen de markt vanuit het vlees en signaleren dat sinds het faillissement van Weijl en vooral de overname van Alpuro door VanDrie er behoefte bestaat aan meer aanbieders van kalfsvlees. Wij krijgen heel veel aanvragen van mensen die bij ons willen kopen. Ze zijn het beu om aangewezen te zijn op één grote aanbieder van kalfsvlees. Van Alpuro had VanDrie moeten afblijven, dan was deze situatie niet ontstaan. Wij bieden afnemers van vlees meer flexibiliteit en de mogelijkheid om nog meer in te spelen op individuele wensen.”

Jullie moeten het nog wel allemaal waarmaken.
“Ja, dat is zo, maar we hebben een heel team met allemaal ervaren mensen uit het kalfsvlees. Mijn vader zat in het BKC in Tiel en via hem zit ik zelf ook al lang in de sector. Onze algemeen directeur, Jan de Hamer, komt bij Weijl vandaan en Jan van Rhee, beoogd verkoopdirecteur, komt bij Boer vandaan. We hebben een verkoopteam van 13 ervaren mensen en diverse commissionairs door heel Europa.”

Dat zijn de mensen. Hoe zit het met de techniek en de financiën?
“Wij zijn partner in het slachthuis in Legden (Dld). Dat heeft een capaciteit van 4.000 tot 5.000 slachtingen per week. Daar staat al een nieuwe slachtlijn. Het gebouw wordt nog verder gemoderniseerd. Het uitsnijden gebeurt in Olst, een bedrijf dat we ook compleet hebben heringericht. We hebben bovendien een paar stevige investeerders achter ons staan. We kunnen dus wat hebben. Ons plan is om met hun hulp ook binnen afzienbare tijd een integratie op te richten.”

Over de vleesafzet zitten jullie niet in. Nu moeten jullie de kalveraanvoer nog veilig stellen.
“Klopt, maar ook daar zien we kansen. De grote integraties richten zich vooral op het blanke vlees, omdat ze iets moeten met hun poederfabrieken. Ondertussen veronachtzamen ze het rosé-segment, terwijl dat om diverse redenen de toekomst heeft. Wij denken dat meer waarde uit de rosé’s kunnen halen, en daar kunnen kalverhouders ook van profiteren.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.