Home

Achtergrond 554 x bekeken

Overname Provimi versterkt Cargill's dominantie en brengt Nutreco in lastig pakket

Cargill en de Franse investeringsmaatschappij Permira hebben een overeenkomst gesloten over de overname van de Rotterdamse veevoerproducent Provimi. Als de deal doorgang mag vinden van mededingingsautoriteiten krijgt Cargill voor 1,5 miljard euro Provimi in handen.

De overname is een streep door de rekening van Nutreco. Daarmee betaalt Cargill een fractie meer dan de 1,2 tot 1,4 miljoen euro die ING-analist Gerard Rijk eerder 'fair value' noemde. Met de overname versterkt Cargill zijn positie als grootste veevoerconcern ter wereld. Voor Nutreco wordt het zoeken naar alternatieven voor groei. Waarschijnlijk rest ze de rol van serie-overnemer, want spelers van Provimi-omvang zijn schaars.

KoroFrance kocht in 2007 Provimi van een joint-venture van CVC Capital Partners en PAI Partners. KoroFrance wordt indirect bestuurd door Permira, dat vooral bedrijven opkoopt om ze te stroomlijnen en dan door te verkopen met winst. Het bedrijf werd van de Euronext-beurs in Parijs gehaald en richtte zich toenemend op producten met hoge toegevoegde waarde.

Permira bracht met de One Provimi de sterk decentraal aangestuurde business-eenheden bij elkaar. Het bedrijf werd zo hervormd dat het beter verkoopbaar werd. De visvoeractiviteiten werden verkocht. In juni dit jaar werd de huisdierdivisie PPF verkocht aan de durfkapitalisten van Advent International.

De ogen van analisten waren sindsdien steeds gericht op Nutreco. In 2002 en 2007 was Nutreco al onder de gegadigden om Provimi over te nemen. Waar Nutreco uitblinkt in het bulkvoer, is Provimi gespecialiseerd in premixen en speciaalvoer. Opkomende economieën dragen 43 procent bij aan de omzet van Provimi.

Nutreco, de houdstermaatschappij van Skretting, Trouw Nutrition en Hendrix UTD zelf zweeg in alle talen, al liet topman Wout Dekker in juni doorschemeren dat Nutreco zo’n 500 miljoen euro in de oorlogskas heeft. Nutreco wil consolideren in gevestigde markten en daarbuiten en dan vooral in Azië en Zuid-Amerika.

Vijfhonderd miljoen is onvoldoende om Provimi, dat 1,6 miljard euro omzet boekte in 2010, over te nemen. Nutreco koos daarom voor producent van biotechnologie en vitamines DSM bij een overname te betrekken. DSM weigert commentaar te leveren op het afketsen van een deal.
De partijen zouden het bedrijf opknippen.

Volgens analisten blijven voor Nutreco overnamemogelijkheden voldoende over. De markt voor veevoer is immers nog altijd versnipperd. Tegelijk, stelt Rabobank vast, was de match Nutreco-Provimi wel bijzonder goed. Samengaan zou 45 miljoen euro aan synergievoordelen per jaar kunnen opleveren.

Met de overname van Provimi kan Cargill zijn positie als grootste veevoerconcern uitbouwen en eindelijk een positie neerzetten in het hogere segment. Het bedrijf beschikt over een goed gevuld overnamebudget door de verkoop van een belang van 64 procent in het Amerikaanse kunstmestbedrijf Mosaic.

Cargill laat zich met een jaaromzet van 108 miljard dollar in 2010 meten met oliemaatschappijen of mijnbouwgiganten. Cargill kan de activiteiten vrij direct besturen doordat het sinds 1959 een hele reeks bedrijven in Nederland in bezit heeft gekregen, variërend van de cacaohandel en moutproductie tot pluimvee- en varkensvleesverwerking.

Of registreer je om te kunnen reageren.