Home

Achtergrond 721 x bekeken 3 reacties

John Lorist: we willen laten zien wat we doen

rievar de onderneming van John Lorist en Mark van Sambeek waarin varkenshouders via een franchise-formule deelnemen, zette zich zelf begin deze week in de schijnwerpers. Het Frievar4Q uality-vleesvarken moet het paradepaardje worden dat onderscheidend in de markt wordt gezet. John Lorist verwacht voor het eind van het jaar een eigen afzetkanaal te hebben gerealiseerd.

Waarom zetten jullie je zelf zo in de schijnwerper?
”We willen de markt laten weten wat we aan het doen zijn. We zijn als Frievar al lang bezig om onze productie te verbeteren en te stroomlijnen. We zijn gewoon goed bezig, maar we zijn er achter gekomen dat we in onze communicatie vooral naar binnen zijn gericht. Daarin willen we verandering brengen en de markt duidelijk maken wat we doen.”

Wat doen jullie dan?
”We hebben binnen Frievar een uniforme productie opgezet met vaste genetica, een vaste voerleverancier, gestandaardiseerd transport. We werken samen met één dierenartsenpraktijk, zodat het gezondheidsmanagement ook uniform is. We produceren gezonde varkens die praktisch geen antibiotica hebben gehad.”
”De hele productiewijze is gestandaardiseerd en we zijn nu bezig met de borging van die productie, compleet ook met een sanctiebeleid bij overtredingen.”

Het resulteert dan in Frievar4Quality en Frievar4QualityBest. Vanwaar die naam?
”De varkens onderscheiden zich op vier punten: smaak, zorg voor het varken, gezondheid, en welzijn. De varkens krijgen goed voer, op alle punten gecontroleerd. Er zitten geen verkeerde stoffen in. We voldoen op het gebied van welzijn aan alle wettelijke eisen. als een afnemer meer wil, bijvoorbeeld in het kader van een Beter Leven ster, dan doen we dat. De 4Quality varkens hebben alleen medicijnen gehad als het echt nodig is en dan op individuele basis. 4QualityBest varkens hebben in hun groeiperiode geen antibiotica gehad.”

Als ik het zo hoor dan onderscheiden jullie varkens zich alleen echt op het gebied van antibioticaverbruik. Is dat voldoende?
”Wij willen laten zien wat we doen. Dat onze deelnemers zich er van bewust zijn dat ze voedselproducenten zijn die veel zorg aan hun dieren besteden. Onze processen zijn allemaal goed doordacht en geborgd. Daardoor kunnen we aan anderen laten zien wat we doen en maken dat reproduceerbaar en controleerbaar. Hoe we omgaan met antibioticagebruik is daar een zeer aansprekend voorbeeld van. We kunnen hier nog veel meer voorbeelden van laten zien. We zorgen dat onze partners dezelfde doelstelling hebben als wij waardoor we allemaal aan hetzelfde rendement werken. Doordat we met dezelfde genetica, voeders en adviseurs werken wordt onze keten zeer transparant en goed beheersbaar. Daarmee zijn wij een aantrekkelijke partij voor onze afnemers. Dat is ons doel. Niet om ons af te zetten tegen of onderscheiden van Nederlandse, Europese of producenten waar ook ter wereld. Het gaat ons om het product.”

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Peters van Dijk vof

    Goed artikel en inderdaad we kunnen terecht trots zijn wat wij bereiken als varkenshouders! Nu is het de tijd om ons echte verhaal te vertellen en te laten zien wat we doen.

  • no-profile-image

    Fantastisch! Prachtige, gezonde visie en haalbare doelstellingen. Veel succes! Ik ga graag jullie varkentjes eten.

  • no-profile-image

    je zijn goed bezich

Of registreer je om te kunnen reageren.