Home

Achtergrond 102 x bekeken

'Het gaat niet alleen om onze eigen marktpositie'

Het Groentenfruitbureau bereidt een grootschalige campagne voor om het vertrouwen in glasgroente bij de Duitse consument te herstellen. Bij Brussel is een plan ingediend van 3,6 miljoen euro. De focus ligt op promotie van glasgroente in zijn algemeenheid. Jack Stroeken van het bureau: ”We hebben een gezamenlijk probleem.”

Hoe gaat de campagne eruit zien?
”Eerst moeten we in november horen of ons verzoek om Europese subsidie gehonoreerd wordt. Ik schat de kans op 80 procent dat we het geld krijgen.”

De urgentie is hoog.
”Het is belangrijk dat het vertrouwen van de Duitse consument terugkomt en dat het vertrouwen verder wordt opgebouwd.”

De Duitse consument geeft het Nederlandse product een zesje.
”We mogen niet met een zes tevreden zijn. Het heeft de potentie in zich om te verhogen. Toch is de marktsituatie zichtbaar verbeterd ten opzichte van wat we vroeger hadden.”

Er is 1,8 miljoen euro uitgetrokken voor reclame, waarom?
”We moeten niet vergeten dat we ook nog een lopende imagocampagne hebben, die is veel meer op pr gericht. Je weegt af wat je doet in de ene en laat in de andere campagne. Hier hebben we gekozen voor meer reclame.”

Jullie hebben onder meer geadverteerd in de Duitse Bild Zeitung?
”Dat heeft te maken impact van de krant. Niet alleen bereiken we 13 miljoen mensen per keer, wat gigantisch is. Die campagne heeft ook impact en uitstraling op andere doelgroepen, zoals media en de politiek. We zullen overigens ook andere media benutten.”
In de Bild-advertentie komt Nederland nauwelijks uit de verf.
”We spelen heel erg in op gecontroleerd produceren en veiligheid. Dat vindt consument nu het belangrijkst. Als je in zomer 70 procent aandeel in de markt hebt, moet je ook die verantwoordelijkheid nemen om te communiceren dat het product veilig is. De Nederlandse sector wordt overigens weldegelijk genoemd.”

Jullie kiezen ook voor samenwerking met België en Duitsland.
”We willen allemaal de consumptie van groenten en fruit stimuleren, waar het ook vandaan komt. Iedereen heeft last gehad van de Ehec-crisis. Het is van belang dat iedereen in Europa meer transparantie betracht. Dat niet iedereen omlaag wordt gezogen bij een eventuele crisis. Natuurlijk vertellen we ook ons eigen verhaal.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.