Home

Achtergrond 292 x bekeken

'Nederlandse kassenbouw kan profiteren van Duitse groei'

Nederlandse kassenbouwers en andere toeleveranciers van tuinders kunnen de komende jaren profiteren van een scherp groeiende vraag uit Duitsland. Duitsland gaat vermoedelijk meer groente en fruit eten en meer proberen zelf te produceren met toenemend hoogwaardige kassystemen.

Dat blijkt uit een marktverkenning van Agentschap NL, onderdeel van het ministerie van economische zaken. Volgens de onderzoekers is de Duitse productie van groente en fruit momenteel sterk gefragmenteerd. De veelal relatief kleine bedrijven lopen achter qua investeringen en zijn in vergelijk met collega’s elders in Europa weinig concurrerend. Van de 3.400 hectare kassen is meer dan 1.400 voor 1982 gebouwd.

Hoewel de Duitse markt voor groente en fruit de grootste in Europa is, blijft de consumptie per hoofd van de bevolking achter bij het Europese gemiddelde. De consumptie van fruit is over tien jaar zelfs 10 procent gedaald tot gemiddeld 70,2 kilo. De groentenconsumptie is dan weer juist 8 procent gestegen.

Duitsland produceert de laatste tien jaar steeds meer in eigen land. De zelfvoorzieningsgraad is meer dan eenderde gestegen van 15 tot 22 procent. De groei is volgens de onderzoekers goeddeels het gevolg van een door de (lokale) overheid aangestuurd consolideringsprogramma, waarbij de Greenport als model dient. De opschaling in lokale clusters volgt een belangrijke markttrend: Duitsers kopen toenemend regionaal geproduceerde verse voeding.

Een serie Nederlandse bedrijven biedt hoogwaardige technologie, van LED-verlichting tot watersystemen en (semi-) gesloten kassystemen. De systemen zijn aantrekkelijker voor Duitse dan bijvoorbeeld Franse afnemers, doordat in Duitsland duurzaamheid geen niche maar principe is geworden. Nederlandse bedrijven moeten volgens het rapport vooral durf tonen en nadrukkelijker in de markt aanwezig zijn, ook met eigen vestigingen.

Het rapport noemt bij het Nederlandse bedrijfsleven feitelijk maar één zwakte: het zelfzuchtige imago. Duitsers zeggen volgens de rapporteurs maar al te vaak: ”Je doet geen zaken met Nederlanders, ze doen zaken met jou.”

Of registreer je om te kunnen reageren.