Home

Achtergrond 150 x bekeken 5 reacties

De consument beslist

Ethiek in de landbouw versus De haperende economie en stijgende voedselprijzen.

Voedselproductie is een publieke zaak, vandaar alle wettelijke regels. De laatste jaren groeit ook de publieke belangstelling. Boeren die een muur om hun bedrijf blijven optrekken en zich niets van de buitenwereld aantrekken, zijn dan ook niet meer van deze tijd. Hierover zijn alle landbouwvoormannen, communicatiedeskundigen en onderzoekers het in grote lijnen wel eens. De landbouw moet transparanter worden, is het devies.

Met meer openheid kan de landbouw meer begrip en draagvlak kweken. Want er worden veel technieken gebruikt - en nieuwe technieken geïntroduceerd - die voor het grote publiek op het eerste gezicht niet als duurzaam of diervriendelijk overkomen. Dus laat maar zien dat voor een spuitmiddel dat minder belastend is voor het milieu, de akkerbouwer wel veel vaker met zijn spuitmachine het veld in moet. En maak duidelijk dat als je na het werpen de jonge biggetjes niet op enige wijze scheidt van de zeug, zij grote kans lopen door hun eigen moeder te worden geplet. En een melkrobot komt misschien koud en kil over, maar die melkt wel die koe elk moment van de dag, nog voor haar uier gespannen vol wordt.

Maar al deze openheid ten spijt, de echte onderhuidse problemen in de intensieve veehouderij worden hiermee niet opgelost. Dat is het enorme spanningsveld tussen een ethisch verantwoorde productie en anderzijds de tucht van de vrije markt. Die dwingt veehouders tot efficiëntie en een zo hoog mogelijke productie.

De stijgende voedselprijzen en haperende economie helpen daarbij de boer. Het zal het gros van de consumenten die maandelijks netto minder dan €1600 te besteden hebben, de komende jaren wellicht een worst zijn hoe een koe of een varken heeft geleefd. Zolang Henk en Ingrid zich dagelijks maar lekker én goedkoop vlees kunnen veroorloven met een fris Mona-toetje na. Zij hebben het al moeilijk genoeg hun boodschappen te blijven betalen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Ananta

    Het is nergens goed voor, het is slecht, ongehoord, kijk in het rond.
    Alle dierziektes, alle leed, alle vervuiling, alle stank, ja, van alles teveel.
    En inderdaad de consument beslist, eigenlijk zou dat zo moeten zijn , maar helaas klopt dat niet, want?
    Ja, daar kan ik nog wel 2 a4tjes over volschrijven, maar daar heb ik nu ff geen zin in.

  • no-profile-image

    Luna

    Duidelijk verhaal,maar het moeielijk rondkomen van 1600 euro, is dat het luxe leven? Want het % van het inkomen voor eten en drinken is omlaag gegaan, dus die redenatie snap ik niet.
    Ananta tuurlijk, mag je mening hebben, maar dring het niet te veel op.

  • no-profile-image

    Huib Rijk

    Stijgende voedselprijzen betekenen niet automatisch goed nieuws voor alle boeren. Er is groot verschil tussen met name de plantaardige sector en de intensieve veehouderij. De laatste zetten producten van de eerste om in vlees/zuivel/eieren. Opmerkelijk is bijv dat Heineken zich zorgen maakt over stijgende voedselprijzen. Daardoor wordt de beschikbaarheid van gerst niet langer een vanzelfsprekendheid. Maar ik zie weinig verschil in van gerst + gist -> bier maken en graan + varken/kip/koe -> vlees/ei/melk maken. Allebei is in wezen een industrieel proces.

  • no-profile-image

    W Zandbergen

    Ethiek in de landbouw versus...Ethiek is niet anders dan dat de consument wil kunnen kiezen om in Nederland voor weinig geld veel en goed kunnen eten van kwaliteits eten voor wienig geld om vervolgens heel veel geld te kunnen spenderen in het buitenland (noemen ze vakantie) om daar spul te verorberen waarvan ze in Nederland zelfs voor de dieren in Nederland een kwelling is

  • no-profile-image

    jan voordouw

    zolang Henk en Ingrid zichzelf niet willen vergelijken met de buren die toch wel 3x op vakantie gaan . en het eten dan op n zo goedkoop mogelijke manier oop bord zien te krijgen en idd dan niet uitmaakt waar het vandaan komt .
    maar het is de taak van de veehouderij hiermee naar voren te komen en in te spelen op het gemoed van de consument dat wij een goed produkt kunnen en willen leveren . eerlijk verhaal en een smakelijk stukje , zelfs de horeca heeft hier behoefte naar .

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.