Home

Achtergrond 338 x bekeken 10 reacties

Naweeën van de overstroming

Graan is door de overstromingen in Australië niet meer te slijten. Het is gewoonweg niet bij de afnemers te krijgen.

In januari zijn tijdens de overstromingen niet alleen de wegen maar ook de spoorlijnen zwaar beschadigd. Alle beschikbare wegenbouwmateriaal en vracht-auto’s worden ingezet om de schade te herstellen. Het goederenspoor dat hier door Toowoomba loopt, vanaf het binnenland naar Brisbane, is vorige week weer in gebruik genomen. Maar het duurt minstens nog tot in 2012 voordat alle wegen en bruggen weer gerepareerd zijn. Daardoor is er een grote achterstand in transport.

Geen plek voor graan over spoor

Dat heeft zijn ook zijn weerslag op landbouwbedrijven. Zo zijn er voorlopig geen treinen meer beschikbaar die het graan naar de havens vervoeren. Alles is volgeboekt voor het transport van kolen en ertsen. Het graan moet nu met vrachtauto’s naar Brisbane worden gebracht. De partij van 2.000 ton die ik de vorige maand heb verkocht, is normaal een treinlading. Nu brengt één vrachtauto de partij weg, want meer vrachtauto’s zijn domweg niet te krijgen. Die kan maximaal één vracht per dag naar het 550 kilometer verderop gelegen Brisbane brengen. Met een maximale lading van 40 ton duurt het nu dus tien weken voordat ik twee silo’s leeg heb. Hoewel een groot gedeelte van de afstand met 75 ton lading gereden kan worden, gooit het laatste stuk naar Brisbane roet in het eten. Daar mag maar 40 ton maximaal meegenomen worden op een B-Double.

Kosten onbeheersbaar

Gevolg is ook dat de handelaren niet meer willen kopen, want zij weten niet hoe ze het graan naar de havens moeten krijgen. Ook is onduidelijk wat het transport de volgende weken gaat kosten, want ook daar zie je marktwerking: de transportbedrijven ver-hogen hun tarieven door de extreme vraag. Bovendien rijdt het extra transport op de doorgaande wegen het wegdek op vele plaatsen aan flarden. Kortom, de gevolgen van de overstro-mingen zijn niet voorbij als het water weg is.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Gerrit jij noemt het de gevolgen van de overstroming door de extreme regenval. Ik lees in je verhaal, dat naast dit ongemak de grote vraag naar erts en steenkolen de transport capaciteit opeist. Je vorige blog tipte dit probleem ookal aan maar dan bij de goede monteur die zij me goud belegeen als hij maar komt. Het begint te lijken op een transport en arbeids oorlog tussen delfstoffen en voedingsmiddelen. Ik vrees dat de landbouw aan het kortste eind trekt als de overheid niet ingrijpt. De prijs van voeding moet kost wat het kost ;laag blijven om de wereldbevolking rustig te houden.

  • no-profile-image

    ed bakker

    Gerrit ik weet niet hoeveel invloed de landbouw in australie op de politiek heeft ,maar hier in midden canada is het de staat die het eerste en laatste woord had door de canadian wheat board daar is nu wel verandering in gebracht maar de staat heeft nog steeds vele honderden spoorwagons voor graan die de spoormaatschappijen moeten verslepen.Dus misschien door politieke druk door de boeren organisatie(s) is er wat te berijken .Maar heel begrijpelijk na zo'n ramp is er erg veel ontregeld

  • no-profile-image

    casev

    intressante blog Gerrit. Mischien `n domme vraag, maar kan je dit graan goed bewaren? Of gaat de kwaliteit ook achteruit? En heb je al je graan eraf kunnen krijgen? of zijn er nog percelen verloren gegaan?

  • no-profile-image

    Gerrit Kurstjens

    Hi Casev, Graan kun je lang bewaren, echter de kosten lopen hoog op zoals, rente verlies, gewichtsverlies, bestrjdingskosten voor insecten en kosten voor silos, daarbij komt dat de prijs vermoedelijk naar beneden gaat, nu er weer volop graan in de wereld geproduceerd word.

  • no-profile-image

    andre lankhuijzen

    Gerrit , lijkt me als je boert op jou schaal daar, dat je transport in eigen handen moet hebben, zeker nu dus zelf een paar flinke tractor trailers, graanprijzen zijn goed en vooruitzichten in chicago voor langere termijn ook. In de off-season kun je de mijnbouw ersten vervoeren. lijkt me een win-win situatie voor je.
    good luck

  • no-profile-image

    Gerrit

    Andre, Goed gezien eigen transport is op het ogenblik een goede zaak. Indien ik alleen mijn eigen graan transporteer is dat gemiddeld het hele jaar door 80 ton per dag. natuurlijk bij een gemiddelde oogst. Het probleem is een goede vaste chauffeur, of beter 2 chauffeurs, zodat de vrachtauto 2 vrachten per dag kan doen. Mogelijkheden genoeg hier in Australië.

  • no-profile-image

    Harm

    Het is weer al een tijdje geleden dat gerrit een berichtje heeft gepost.
    Nog nieuws in QLD Gerrit?
    Hier in Nederland eerst lang droog geweest maar nu word het stilaan wel heel nat.
    Als het droog word gaan we hier in het zuiden volop in het graan en de vroege aardappelen en plant uien.

    Groeten uit zeeland

  • no-profile-image

    Eild Delger

    Begint hier in Groningen intussen ook behoorlijk vervelend te worden die regen zo vlak voor de oogst. Zijn jullie de nattigheid van vorig seizoen al weer een beetje te boven Gerrit ? Hoop dat je binnenkort weer eens tijd vindt voor je blog. Vind het leuk je belevenissen te volgen daar down under.

  • no-profile-image

    harm

    Zwemmen er nog yellow bellies rond op de propertie Gerrit?
    Of is het weer al droog genoeg om de nieuwe oogst te zaaien?
    groeten uit het natte en kille nederland.

  • no-profile-image

    Gerrit Kurstjens

    Hi Harm het heeft er schijnbaaar al vele weken niet meer geregend volgens de laatste berichten. Ik ga morgen kijken, ben vandaag teruggekomen van een trip naar Europa en de USA. Heb ondertussen de "Nederlandse" oogstploeg voor october weer geregeld

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.